• Silvent AB/

Världspremiär för Pro One från Silvent – blåspistolen som ska göra produktionsarbetet säkert

Report this content

Svenska Silvents nya innovativa produkt, Pro One, visas upp för första gången idag på Marketplace Arena i Borås. Blåspistolen, som utvecklats under cirka fem års tid, kommer att förbättra arbetsmiljön och minska antalet arbetsskador i produktionsanläggningar världen över.
– Blåspistolen är ett av de mest använda verktygen i produktionsmiljöer, men som tyvärr orsakar en hel del arbetsskador. Vi vill ändra på det och efter flera år av forskning med bland annat användarstudier och tester kan vi nu stolt presentera resultatet: Pro One är en säker, tyst och effektiv blåspistol, säger Anders Erlandsson, vd för Silvent AB.

Ambitionen med den innovativa blåspistolen Pro One är att erbjuda ett robust handverktyg som är framtaget för professionell användning i industrin världen över. Blåspistolen är unik på flera sätt, bland annat har Pro One ett ergonomiskt handtag som passar olika handstorlekar och ger möjlighet till flera olika grepp, vilket minskar risken för förslitningsskador. Den innovativa designen har tagits fram i samarbete med designbyrån Veryday och har redan tilldelats den internationella utmärkelsen ”Red Dot” för utsökt designkvalitet.

Silvent har också under flera års tid utvecklat nya, tekniskt avancerade komponenter anpassade för den användarvänliga designen som nu är patentsökta.
– Pro One har ett specialdesignat munstycke i rostfritt stål som vi har utformat för att generera en koncentrerad blåskraft. Munstyckets unika design gör att ljudnivån vid blåsning kan sänkas med över 10 dB(A), vilket i sin tur minskar risken för bullerskador, säger Rasmus Tibell, teknisk chef på Silvent AB, som varit med på hela resan med Pro One från idé till färdig produkt.

Ytterligare en sak som minskar risken för just hörselrelaterade skador är att Pro One är utrustad med en backventil för att undvika rekyl och så kallat peak-ljud vid frånkoppling. En annan viktig del i Pro One är tangenten som gör att användaren kan öka blåskraften steglöst på ett kontrollerat vis. Tack vare tangentens tryckoberoende öppningskraft minskar risken för förslitningsskador även här.
– Vi på Silvent brinner för att alla ska ha rätt till en bra arbetsmiljö. Vi är därför otroligt stolta över att kunna bidra till det genom lanseringen av Pro One, säger Anders Erlandsson.

Från den 1 september, 2017 finns Pro One till försäljning i 77 länder. För mer information om Pro One, besök gärna www.silvent.com

För ytterligare information, kontakta:
Anders Erlandsson, vd Silvent AB, tfn: +46 (0)705-27 91 00
Rasmus Tibell, teknisk chef Silvent AB, tfn: +46 (0)739-87 03 85
Anders Ekhammar, presskontakt Silvent AB, tfn: +46 (0)707-46 25 79

Silvent hjälper tillverkningsföretag med energioptimering och förbättrad arbetsmiljö. Huvudkontoret finns i Borås, där all utveckling och forskning sker. I företaget finns en unik kompetens inom området tryckluftsdynamik. Silvents produkter och kundanpassade lösningar för blåsning med tryckluft används av ledande tillverkare och varumärken över hela världen. Idag säljs Silvent i 77 länder och omsatte 125 miljoner kronor under 2016. Silvent ingår i Lifco-koncernen som är noterade på Nasdaq Stockholm.

Taggar: