Årets Fasad 2018 går till Hållbarhetshuset KTH

Report this content

Hållbarhetshuset på Teknikringen vid KTH vinner Årets Fasad 2018 för sin utmärkta och genomtänkta arkitektur tillsammans med skickligt hantverk.

– Byggnadens gestaltning är väl avvägd utifrån det omgivande KTH-områdets karaktär med tidlösa institutionella tegelbyggnader, berättar juryns ordförande Johan Onno, vd för branschorganisationen SPEF. Samtidigt återspeglas dagens arkitektoniska tänkande och byggtekniska lösningar i Hållbarhetshuset, vilket gör att byggnaden skapar en närmast perfekt balans mellan olika byggnadsepoker.

Johan Onno fortsätter:

­­– Hållbarhetshuset visar att kvalitet och kompetens i alla led lönar sig. Beställare, arkitekter och utförare har uppenbart alla den kompetens, långsiktighet, yrkesskicklighet och noggrannhet som leder till resultat av högsta klass.

Juryns motivering lyder:
”Byggandet följer samhällets utveckling. Precis som språk och vårt sätt att leva. Därför konstaterar juryn för Årets Fasad att vinnaren på ett ”sjukt bra sätt” lyckats ta vara på materialets möjligheter i en fasaduppbyggnad som både förnyar och håller fast vid traditionerna. Att sedan det hantverksmässiga utförande håller en ”kanonnivå” sätter så att säga hela projektet i ”pole position” i årets fasadrace.”

Hållbarhetshuset, Teknikringen, KTH, Stockholm
Byggherre: Akademiska Hus
Arkitekt:  AIX Arkiteklter AB
Fasadarbetet utfört av:  SEHED Fasad AB, Stockholm på Uppdrag av Zengun

Årets Fasad
Juryn för Årets Fasad består av Johan Onno, vd, SPEF (ordförande), Malin Pappila, arkitekt, ÅWL Arkitekter, Roger Pohjanen, senior advisor, Riksbyggen, Catherina Fored, arkitekt, vd, HSB Norra Styor-Stockholm, Per-Anders Johansson, arkitekt, PERARK och Roger Blomqvist, konsult, juryns sekreterare.

Årets Fasad delas ut årligen och instiftades 2015 av branschföreningen SPEF – Sveriges murnings- och putsentreprenörer. Tävlingen är öppen för alla och alla typer av fasader är välkomna oav.   sett material. Ett av villkoren är att fasaderna måste vara klara och besiktigade under innevarande år, dvs till nästa års tävling gäller att bidragen ska vara besiktigade under 2019.

Bedömningskriterierna är gestaltning, utförande/hantverk, hållbarhet/resursanvändning och innovationsgrad.

För ytterligare information:

Johan Onno, SPEF                                                   Roger Blomqvist,
Tel: 070-466 81 04                                                 Tel: 070-550 94 10
E-post: johan.onno.spef.org                                    E-post: roger@rbab12.se

Johan Onno, SPEF
E-post: johan.onno.spef.org

Roger Blomqvist
E-post: roger@rbab12.se

Sveriges Murnings- och Putsentreprenörförening, SPEF, är den rikstäckande branschorganisationen för murat och putsat byggande i Sverige. Föreningen grundades 1966 och har närmare sextio medlemsföretag över hela landet med en omsättning på ca 2,8 miljarder kronor.

Taggar: