Dementi angående VD-byte för Simris Alg

Simris Alg AB (publ) dementerar de felaktiga uppgifter som cirkulerat i media om att VD-bytet som aviserades den 28 juli 2017 skulle ha berott på missnöje med avgående VD Jonas Regnér. Skälet till VD-bytet var att man, efter ett givande och nära samarbete under sex månader, gemensamt kommit fram till att grundaren Fredrika Gullfot bör återgå som VD för bolaget.

Jonas Regnér anställdes i januari 2017 som vice VD med ansvar för affärsverksamheten. I april tog han enligt plan över rollen som VD efter grundaren Fredrika Gullfot, som i stället blev arbetande styrelseordförande för Simris Alg.

Fredrika Gullfot ger följande uttalande:

”Jag blev under fredagen kontaktad av journalister, som utgick ifrån att det ligger en konflikt i botten bakom Jonas avgång. Så är absolut inte fallet, men uppenbarligen var jag inte tydlig nog. Jag vill därför återigen förtydliga att VD-bytet beror på att jag som grundare går tillbaka till min gamla roll, och inte på något sätt missnöje med Jonas insats.

Efter att ha betraktat bolaget utifrån under det senaste halvåret har jag konstaterat hur viktigt det är att ha kvar grundaren som VD i den startup-fas som vi trots allt befinner oss i. Det handlar inte om kompetens eller resultat, utan att man som grundare bär visionen bakom företaget. Som styrelseordförande kan man inte driva visionen fullt ut såsom man kan göra som VD. Det var därför för tidigt att sätta in en extern VD i den här fasen. Om det är någon som ska lastas är det därför jag som lämnade ifrån mig rodret för tidigt, och inte Jonas.

Jag vill verkligen framhålla att Jonas har gjort ett utmärkt jobb för Simris Alg och jag ångrar inte en sekund att vi tog in honom som VD. Han har varit en fantastisk kollega in i det sista, och lämnar oss med flaggan i topp. Vi kommer att sakna Jonas och han kommer att göra ett grymt bra jobb på sitt nästa uppdrag.”

Tel: +46 (0)761 345 474, email: gullfot@simrisalg.se

Anders Laurin, styrelseordförande Simris Alg AB
Tel: +46 (0)730 802 515, email: anders.laurin@alcato.se

Denna information är sådan information som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktpersoner för offentliggörande den 30 juli 2017.