Gullfot åter som VD för Simris Alg

Styrelsen för Simris Alg AB (publ) har beslutat att åter tillsätta grundaren Fredrika Gullfot som VD. Jonas Regnér som tillträdde som VD i april 2017 lämnar bolaget. Anders Laurin tar över klubban som styrelsens ordförande efter Fredrika Gullfot, som varit arbetande styrelseordförande sedan maj. Ändringarna i ledningen gäller med omedelbar verkan.

Fredrika Gullfot som grundade Simris Alg i februari 2011 var bolagets VD till april 2017. Posten togs då över av Jonas Regnér, som anställdes i januari som vice VD med ansvar för affärsverksamheten. Sedan maj 2017 har Fredrika Gullfot varit arbetande styrelseordförande för Simris Alg, men kommer nu alltså återgå som bolagets VD och leda verksamheten framöver.

”Vi har tillsammans kommit fram till att det är det absolut bästa för bolaget att jag går tillbaka som VD,” kommenterar Fredrika Gullfot.

”Jag är glad att ha fått styrelsens förtroende som nygammal VD, och det kommer att bli jättebra. Fokus framåt ligger helt på försäljningen. Här har vi fått ett toppen team på plats, och jag är extremt peppad att fortsätta leda Simris Alg i nästa fas.”

Simris Alg har nyligen skrivit avtal med Apoteket om försäljning av sina uppmärksammade omega-3-tillskott från odlade alger. Den första produkten, Simris® Algae Omega-3 for Mothers, har redan börjat säljas på Apoteket.se. Försäljningsstart för Simris® Algae Omega-3 och varianten Simris® Algae Omega-3 for Athletes förväntas under hösten, när produkterna fått godkännande enligt EU:s förordning om nya livsmedel. Parallellt förbereds produkterna för export på utvalda marknader utanför EU.

I och med att Fredrika Gullfot tillträder som VD avgår hon som styrelsens ordförande, men kvarstår som ledamot i styrelsen. Ny styrelseordförande är Anders Laurin, som också var styrelsens ordförande fram till maj 2017. Bolaget har för avsikt att förstärka styrelsen med ytterligare kompetens under hösten.

Efter ändringarna ser Simris Algs ledning och styrelse ut som följer:

Ledningsgrupp
Fredrika Gullfot, VD
Daphne Jaeschke, Commercial Director
Jordan Nasser, interim Commercial Director (från augusti/september under Daphne Jaeschkes föräldraledighet)

Maria Frisk, Global Sales Director
Anna Ternéus, Ekonomichef