Simris Alg delårsrapport januari - mars 2018

• Nettoomsättningen uppgick till 202 tkr (137), en ökning med 47 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till –5 572 tkr (–5 527) och resultatet före skatt uppgick till –5 659 tkr (–5 614).
  • Avtal med Axstores AB/Åhlens som återförsäljare av Simris® Select och Simris® Algae Omega-3 i Sverige.
  • Avtal med L’Officiel Fund (USA) om finansiering med upp till 60 miljoner kr under tre år till rörelsekapital och marknadsföring.
  • Besked om att ansökan om godkännande för bolagets omega-3-produkter behandlas under den nya förordningen om Nya livsmedel (EG-förordning 2015/2283), som trädde i kraft den 1 januari 2018.

KOMMENTAR FRÅN VD

Första kvartalet inleddes med lansering av Simris® Algae Omega-3 i amerikanska lifestylekedjan Anthropologies flaggskeppsbutik i Palo Alto, som ett av de första varumärkena i deras nya wellness-koncept.

USA-starten innebar också världspremiär för Simris® Algae Omega-3 i butik, efter den segdragna tillståndsprocessen inom EU. Vår ansökan om godkännande enligt EU-förordningen om nya livsmedel tog samtidigt ytterligare en vändning, då vårt ärende under perioden överfördes till det nya, centraliserade granskningssystemet. Enligt en indikativ tidsplan kan formellt godkännande ges i oktober 2018. Vi fortsätter därför vår satsning på nordamerikanska marknaden. Under perioden skrev vi även avtal med Axstores, där samtliga våra produkter i serien Simris® Select nu säljs på utvalda Åhlens-varuhus och online. Även här är vi ett av de första varumärkena i Åhléns nya wellnessatsning ’Inre skönhet’, där även Simris® Algae Omega-3 ingår så snart EU-godkännandet är klart. Slutligen säkrade vi finansiering med 60 miljoner kr under tre år från L’Officiel Fund, en ny USA-baserad fond med inriktning på nya globala lyxvarumärken.

Fredrika Gullfot
VD Simris Alg

Delårsrapporten finns tillgänglig på:

Denna information är sådan information som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 8 maj 2018 kl. 08:00 CET.