Simris Alg landar miljonavtal i Sydkorea

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell, som blir exklusiv återförsäljare av bolagets omega-3-tillskott på den sydkoreanska marknaden. Avtalet innebär att Infobell förbinder sig till ett minsta ordervärde om 7 miljoner kronor under en treårsperiod. Försäljningsstart beräknas till oktober 2018, och en första beställning har gjorts till ett värde av drygt 0,9 miljoner kronor.

Simris Alg och Infobell tecknade en avsiktsförklaring om samarbete i september 2017. Parterna har sedan dess samarbetat kring formerna för marknadsföring, och omega-3-tillskotten har anpassats och registrerats enligt regelverken för hälsoprodukter i Sydkorea. Simris Alg och Infobell har nu tecknat bindande avtal, som ger Infobell exklusiv rätt att sälja Simris Algs omega-3-produkter på sydkoreanska marknaden, i gengäld mot ett minsta ordervärde om 7 miljoner kronor. Avtalet sträcker sig över en treårsperiod, med möjlighet till förlängning på årsbasis. Den första beställningen gjordes i samband med tecknandet, till ett värde av drygt 0,9 miljoner kronor.

Försäljningsstart i Sydkorea är beräknat till oktober. Infobell kommer att sälja Simris Algs produkter direkt till konsument i både digitala och fysiska kanaler, med fokus på direktmarknadsföring och pop-ups på utvalda varuhus.

– Avtalet är strategiskt mycket viktigt för oss, eftersom Sydkorea är en stor marknad och dessutom trendsättande inom skönhet och hälsa i de asiatiska länderna, kommenterar Fredrika Gullfot, Simris Algs grundare och VD.

– Vi är jätteglada över samarbetet med Infobell, som verkligen kan den här marknaden. Precis som vi tror de stenhårt på våra produkter när det gäller den koreanska marknaden, och det ska bli spännande att se hur vi kommer att tas emot här.

Avtalet är den första riktigt stora affären för Simris Alg, och innebär att marknadslanseringen av bolagets uppmärksammade omega-3-produkter nu inleds på allvar.

– Självklart är det här ett riktigt genombrott för försäljningen. En minimivolym på sju miljoner kronor är en bra grundplåt som första internationella affär, och då har vi ändå bara börjat, säger Gullfot.

Omega-3-marknaden växer starkt i de asiatiska tillväxtländerna med drygt 15 procent årligen (2016), och intresset för lyxprodukter är särskilt stort. Simris Algs satsning på just Sydkorea förväntas även fungera som en dörröppnare till andra asiatiska marknader, som ofta ser till Sydkorea för inspiration när det gäller trender inom skönhet och hälsa.

Parallellt med satsningen i Sydkorea har Simris Alg även inlett lansering i USA, där försäljningen kommer ske i egen regi från det nyligen registrerade amerikanska dotterbolaget. Sedan tidigare har bolaget tecknat avtal med Åhléns och Apoteket i Sverige, som kommer att sälja Simris Algs omega-3-produkter så snart formellt EU-godkännande har getts enligt Förordningen (EU) 2015/2283 om nya livsmedel.

Fakta om Infobell:

Infobell är ett Seoul-baserat företag som arbetar med marknadsföring och produktförsäljning genom ett flertal kanaler såsom TV, online, radio och i tryckta medier. Utöver hälso- och livsstilsprodukter marknadsför Infobell även heminredning, hemelektronik och försäkringar. Företaget grundades 2008 och omsatte 2017 drygt 1,1 miljarder kronor.

Fakta om marknaden i Sydkorea:

Marknaden för kosttillskott i Sydkorea var värd 2,2 miljarder USD år 2014. Omega-3-tillskott är den tredje största produktkategorin, efter röd ginseng och vitaminer. Försäljningen av omega-3-tillskott i Sydkorea uppgick 2014 till 119 miljoner USD, och bedöms öka till 143 miljoner USD till 2020. Fiskolja är precis som i övriga världen den dominerande ingrediensen och står tillsammans med fiskleverolja för 98 procent. Marknaden för andra marina oljor såsom alger och krill ligger däremot ännu i sin linda, med blygsamma 2 procent av marknadsvärdet. Detta kan jämföras med att alternativa oljor står för nästan 22 procent globalt, varav alger knappt 14 procent. (Källor: GOED, Euromonitor International, Korea Health Supplements Association och Business Sweden.)

Denna information är sådan information som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 16 augusti 2018 kl. 09:04 CET.

Självklart är det här ett riktigt genombrott för försäljningen.
Fredrika Gullfot, VD