Simris Alg rekryterar CFO för internationell expansion

Simris Alg har rekryterat Jonas Sohlman som bolagets CFO. Jonas har mer än 25 års erfarenhet från internationella finansfunktioner på större svenska industriföretag. Rekryteringen är ett led i bolagets fortsatta utveckling på den internationella marknaden.

- Vi är jätteglada att Jonas börjar hos oss, eftersom en CFO med internationell kompetens stått högt på önskelistan, kommenterar VD Fredrika Gullfot.

- Timingen var helt rätt från båda håll. För egen del innebär rekryteringen av Jonas en fantastisk avlastning så jag kan ägna mer tid åt att göra affärer.

Jonas Sohlman är ekonom från Stockholms Universitet med utbildning inom både national- och företagsekonomi. Jonas har mer än 25 års erfarenhet från arbete inom finanssektorn där han arbetat med finans- och skattefrågor i ett internationellt perspektiv. Han har tidigare arbetat med såväl större kapitalförvaltningsuppdrag samt inom finansfunktioner på större svenska industriföretag.

Jonas är även engagerad inom ridsport och har drivit bolag med fokus på tävling och avel. Han sitter också i styrelsen för två av de svenska riksanläggningarna för ridsport.

Under 2018 har Simris Alg bildat dotterbolag i USA och skrivit miljonavtal med en distributör i Sydkorea. Rekryteringen av Jonas Sohlman som CFO är ett fortsatt led i internationaliseringen av bolaget.

Simris Alg är ett flerfaldigt prisbelönat pionjärföretag som tillverkar omega-3-tillskott från odlade alger. Bolaget grundades 2011 av KTH-forskaren Fredrika Gullfot, och driver en världsunik industriell algodling för omega-3-produktion i Hammenhög på Österlen. Produkterna säljs under det egna varumärket Simris® Algae Omega-3, och riktar sig till en global marknad inom lifestyle, beauty och wellness. Simris Algs aktie handlas på Nasdaq First North med kortnamn SIMRIS och ISIN-kod SE0008091664. Certified Adviser är Västra Hamnen Corporate Finance.