Simris Algs omega-3 för gravida på Apoteket

Simris Alg inleder samarbete med Apoteket, som kommer sälja det skånska pionjärföretagets omega-3-tillskott från odlade alger. Först ut är Simris® Algae Omega-3 for Mothers, ett omega-3-tillskott för gravida och ammande kvinnor.

“Vi är mycket glada över att Apoteket valt att ta in Simris® Algae Omega-3 for Mothers i sitt sortiment. Omega-3 är jätteviktigt för gravida och ammande att få i sig med kosten, och det har saknats en bra omega-3-produkt för de kvinnor som inte vill äta fisk eller ta fiskolja.” säger Fredrika Gullfot, Simris Algs grundare. “Apoteket är en utmärkt partner med sina höga kvalitetskrav och fokus på service och rådgivning, som passar våra lite mer exklusiva omega-3-tillskott.”

Simris® Algae Omega-3 for Mothers säljs med början i juni via apoteket.se, och kommer senare i höst även finnas i Apotekets butiker. Planen är att även Simris Algs kommande produkter Simris® Algae Omega-3 och Simris® Algae Omega-3 for Athletes skall tas in i butikssortimentet, så fort produkterna erhållit Novel Foods-godkännande inom EU.

Apoteket är Sveriges ledande apotekskedja sett till omsättning på konsumentmarknaden med cirka 390 apotek över hela landet, 660 apoteksombud samt 20 miljoner kundmöten online via Apoteket.se och appen Mina Recept. Sedan tidigare samarbetar Simris Alg även med LloydsApotek och ett antal fristående apotek inom Apoteksgruppen.

Simris® Algae Omega-3 for Mothers är ett kosttillskott med omega-3 DHA från odlade alger, speciellt utvecklat av Simris Alg för gravida och ammande kvinnor. Behovet av omega-3-fettsyran DHA ökar under graviditet och amningsperiod, då DHA behövs för barnets utveckling av hjärnfunktion och syn. Livsmedelsverket, Nordiska Ministerrådet och världshälsoorganisationen WHO rekommenderar därför ett tillskott av minst 200 mg omega-3 DHA om dagen under graviditet och amningsperiod. Normalt kan det förhöjda DHA-behovet täckas genom ökat intag av fet fisk eller fiskolja. Omega-3 DHA bildas i naturen av mikroskopiska havsalger, som anrikas i fisken genom dess föda. Genom att odla dessa alger kan man få en helt växtbaserad omega-3 DHA, som dessutom är fri från de miljögifter som kan finnas i fet fisk och fiskolja. En betydande del av den forskning som visar vikten av omega-3 DHA under graviditet och amningsperiod har gjorts just på DHA från odlade alger.

Fredrika Gullfot, styrelseordförande Simris Alg AB

Denna information är sådan information som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 21 juni 2017 kl. 08:00 CET.

Citat

Fredrika Gullfot