Skördedags i stor skala för Simris Alg

Idag skördas de första algerna från Simris Algs nya odlingsanläggning i skånska Hammenhög. Simris Alg har därmed gått in i industriell produktionsfas för sin omega-3 från odlade alger. Produkterna från den utbyggda anläggningen skall bland annat användas i bolagets exportsatsning mot Sydkorea.

Det har varit en intensiv vecka för de skånska algpionjärerna. Så sent som i fredags noterades Simris Alg på Nasdaq First North, efter en övertecknad nyemission om drygt 50 miljoner kronor. Samma vecka påbörjades driftsättningen av bolagets nya, utbyggda odlingsanläggning. Och redan idag är det alltså dags för den första skörden.

- Det här markerar en ny era för oss som bolag, säger VD Fredrika Gullfot. Nu går vi in i industriell fas på allvar. Det är ett gigantiskt projekt att bygga en så pass stor algodling som vi har gjort, och det är fantastiskt att vi nu bokstavligen kan börja skörda frukten av vårt arbete.

Simris Alg har haft en mindre odlingsanläggning i drift sedan 2013, och producerar omega-3 produkter i liten skala sedan ett år tillbaka. Under 2015 tog bolaget in kapital för att bygga ut anläggningen till full industriell skala och kunna möta efterfrågan på världsmarknaden.

Den nya växthusanläggningen mäter 2000 kvadratmeter med en odlingsvolym på 120 000 liter. Totalt har sex mil glasrör använts till de nya odlingsmodulerna. Från hösten kommer de produkter som tillverkas av vårens algskördar finnas tillgängliga för försäljning.

Fredrika Gullfot
VD Simris Alg AB
Tel: +46 (0)761 345 474
Email: gullfot@simrisalg.se