Uppdatering om novel foods-godkännande för Simris Alg

Såsom tidigare meddelat behandlades Simris Algs ansökan om godkännande i EU av arbetsgruppen för Novel Foods inom EFSA, EU:s livsmedelsmyndighet, vid sitt senaste möte den 10-11 oktober. EFSA har nu meddelat att bolaget kommer att kontaktas för ytterligare information under nästa vecka.

Det är ännu oklart i vilken omfattning det kommande beskedet kommer att påverka tidsplanen för godkännande av bolagets omega-3-produkter inom EU. Förfrågningar om komplettering av information är ett vanligt steg i godkännandeprocessen, och ingen ytterligare information har delgivits bolaget.

Simris Alg kommer löpande informera om hur ärendet fortskrider, så snart EFSA gett närmare besked. Närmare tidpunkt för besked är inte känd, utan EFSA hänvisar till nästa vecka.

Beskedet påverkar inte Simris Algs verksamhet eller strategier i övrigt, då bolagets fokus ligger på marknader utanför Europa. I augusti skrev Simris Alg ett försäljningsavtal för minst 7 miljoner kronor i Sydkorea, och bolaget slutförde nyligen en nyemission för att bygga upp återförsäljarnät och marknadsföring i USA.

Denna information är sådan information som Simris Alg AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades av ovanstående kontaktperson för offentliggörande den 29 oktober 2018 kl. 15:59 CET.