• SinterCast/

JMC visar ny lastbil och två nya CGI-motorer vid Shanghai International Automobile Exhibition

• Ny lastbil med SinterCast-CGI-motorer på 9.0 liter
  • CGI-serieproduktion i ASIMCO Technologies gjuteri i Shanxi, Kina
  • Nya motorer i enlighet med kinesiska avgasutsläppsnormer (CN5)
JMCs nya lastbil 9.0 liter motorblock i SinterCast-CGI 13.0 liter cylinderhuvud i SinterCast-CGI

[Stockholm och Shanghai, 19 april 2017] – JMC Heavy Duty Vehicle Co., Ltd, en division inom Jiangling Motors Corporation, Ltd, har idag premiärvisat en ny tung lastbil för den inhemska kinesiska marknaden, på Shanghai International Automobile Exhibition 2017. Samarbetet mellan Ford och JMC kombinerar Fords europeiska fordons- och motorteknologi med JMCs lokala tillverkningsanläggning och distributionsnätverk, och har resulterat i en ny lastbil med två motoralternativ på 9 liter respektive 13 liter. Både motorblocket och cylinderhuvudet i 9-litersmotorn samt cylinderhuvudet i 13-litersmotorn är i CGI och tillverkas med processtyrningsteknologi från SinterCast hos ASIMCO International Casting Co., Ltd i Shanxi, Kina. De nya motorerna är toppmoderna med avseende på prestanda, hållbarhet och bränsleförbrukning för världens största marknad för tunga fordon. Motorerna uppfyller de kinesiska avgasutsläppskraven (CN5). Med försäljningsstart på bilmässan i Shanghai kommer serieproduktion att påbörjas inom kort.

”SinterCast engagerades i utvecklingen av JMCs CGI-motor under 2013, då ett Mini-System 3000 installerades i JMCs gjuteri i Nanchang, Kina. Efter vårt givna stöd under det tidiga utvecklingsarbetet gladde det oss att vi valdes av ASIMCO som serieproduktionspartner, vilket ledde till en System 3000 Plus-installation i oktober 2015” säger Dr Steve Dawson, vd för SinterCast. ”JMC är Kinas ledande tillverkare av skåpbilar, minibussar och lätta lastbilar med dieselmotorer och vi är glada att de har valt SinterCast-CGI för sin första etablering inom sektorn för tunga fordon. Vi har givit support till Fords produktion av motorblock och cylinderhuvud på 9.0 liter i Europa sedan 2007 och vi ser nu fram emot att stödja JMCs serieproduktion i Kina. Cylinderhuvudet för 13 litersmotorn är en ny produkt för oss, vilket innebär vår tionde SinterCast-CGI-motor inom Fordkoncernen.”

För mer information kontakta:

Dr Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Telefon:
Mobil:          +44 771 002 6342
E-post:         steve.dawson@sintercast.com
Webbplats:  www.sintercast.com

SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCast-teknologin främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCast stödjer serieproduktion av komponenter som gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos Nasdaq Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer information: http://www.sintercast.com

SLUT

Taggar: