Designkrav och testmetoder i ny standard för lättöppnade förpackningar

Nu har en ny internationell standard för lättöppnade förpackningar publicerats. I standarden definieras designkrav på en förpackning för att den ska vara lättöppnad. Standarden hjälper företag och upphandlare att ställa krav vid inköp av förpackningar, vilket är till stor hjälp för äldre, personer med funktionsnedsättning och konsumenter som upplever att många förpackningar är svåra att öppna.

Nu går det att testa om en förpackning anses vara lättöppnad, genom att använda metoden i standarden. Denna metod bygger på Reumatikerförbundets egen märkning för lättöppnade förpackningar.

– Egentligen är det självklart att folk vill kunna öppna produktpaket, sillburkar och matlådor. Nästan var femte person har nedsatt handfunktion, och inte sällan har de handartros eller annan reumatisk sjukdom. Med den nya standarden vill vi se förändringar på marknaden, säger Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet.

Enligt Inventias rapport "Packaging 2020" som publicerades 2014 upplever 80 procent av de tillfrågade över 50 år ett problem med svåröppnade förpackningar. Med stöd i den nya standarden kan inköpare av förpackningar från och med nu ställa krav på att de ska vara lättöppnade enligt de krav som ställs i den specifika standarden.

– Konsumenter behöver lättöppnade förpackningar. Med den nya internationella standarden blir det enkelt för inköpare att ställa krav på förpackningar. Vår förhoppning är att utbudet av lättöppnade och därmed tillgängliga produkter ska öka snabbt med hjälp av standarden och dessutom att standarden används som specifikation i upphandlingar, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter.

De designers som tar fram förpackningar kan nu tidigt i den kreativa processen väga in de krav för lättöpplighet som definieras i standarden. Tetra-Pak är ett av de företag som varit med och tagit fram standarden i den tekniska kommittén, tillsammans med bland andra PRO, Reumatikerförbundet och Sveriges Konsumenter.

Den nya svenska standarden heter: SS-ISO 17480 ”Packaging – Accessible Design – Ease of opening” och kan laddas ned här: http://www.sis.se/standard/std-8013647

Pressbilder och mer info finns på: http://news.cision.com/se/sis---swedish-standards-institute

För mer information:
Sara Norman, projektledare SIS, 08-555 522 84, sara.norman@sis.se
Emelie Robertsson, pressansvarig SIS, 08-555 520 26, emelie.robertsson@sis.se

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin branshc. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gärnser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig seltor. SIS omsatte 2014 230 MSEK och har 150 anställda.