Nyårsfyrverkerier blir säkrare

Varje år skadas vuxna och barn av raketer och smällare på nyårsafton. Några av dem får svåra skador på händer och ögon. Nu har flera helt nya standarder blivit klara som ska leda till ökad säkerhet på nöjesfyrverkerier i hela Europa. Standarderna finns tillgängliga hos SIS, Swedish Standards Institute.

Användandet av standarderna leder till att alla fyrverkerier som säljs i Europa kommer att testas på samma sätt, och att konsumenten kommer att kunna hitta säkrare produkter i butikerna. – Alla fyrverkerier som importeras till Sverige kommer inom de närmaste åren att börja testas enligt standarderna. Detta berör även t.ex. Kina, som är den största leverantören av nöjesfyrverkerier till Sverige, säger Dan Kanetoft på Hammargren Pyroteknik AB i Kungsbacka, Sveriges största importör. De svenska företag som medverkat till att ta fram de nya standarderna är förutom SIS, Fyrverkerimästarna, Hammargren Pyroteknik, Räddningsverket, Hansson Pyro Tech och Linders Pyrotekniska. Standarderna ingår i en serie som heter Fyrverkerier (SS-EN 14035), som tar upp allt från tomtebloss, raketer, romerska ljus, skämttändstickor, flygande kronor, bengaliska eldar och knastereffekter, till marksnurror, eldbägare, glödormar och bordsbomber. – Det har tidigare inte funnits några svenska eller europeiska standarder inom detta område och vi är därför mycket nöjda med att ha enats om gemensamma Europastandarder för ökad säkerhet, säger Stig Pettersson, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute. Sverige arbetar redan idag med högre krav på fyrverkerier än tidigare. Räddningsverket, som även medverkat i standardiseringsprojektet, har redan nu påbörjat användningen av standardiserade provningsmetoder på importerade fyrverkerier. För ytterligare information: Stig Pettersson, projektledare SIS, tfn: 0707-10 60 95, stig.pettersson@sis.se Victoria Jonsson, pressansvarig SIS, tfn: 0709-48 06 74, victoria.jonsson@sis.se

Om oss

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. Läs mer på sis.se.