Pressinbjudan: Ny standard ger högre kvalitet i äldreomsorgen

SIS, Swedish Standards Institute, har på uppdrag av Socialdepartementet utarbetat en kvalitetsstandard för äldreomsorgen inklusive hemtjänsten, tillsammans med ca 50 intresseorganisationer, fackförbund, kommuner och landsting, privata företag, myndigheter och högskolor.

Äldreomsorgen kostar landets kommuner ca 90 miljarder kronor om året och ca 300 000 personer i Sverige bor på äldreboenden eller har hemtjänst. Debattens vågor går just nu höga kring kvalitet inom äldreomsorgen, och vi är väldigt stolta över att kunna presentera en standard som innehåller tydliga riktlinjer och faktiskt de viktigaste frågorna kring hur kvaliteten ska säkerställas i äldreomsorgen.

I anslutning till att SIS publicerar standarden på onsdag den 15 april arrangerar vi ett seminarium om kvalitet och innovation inom vården på Norra Latin i Stockholm.

Dessa medverkar bland andra:
Emma Henriksson, ordförande i riksdagens socialutskott
Barbro Aldén, enhetschef på Lidingö stads hemtjänst
Lena Freiholtz, kvalitetschef på Ambea
Thomas Idermark, VD på SIS

Media är välkomna att komma och lyssna på presentationen av standarden med efterföljande diskussion om kvalitet inom äldreomsorgen.

Tid och plats:
Onsdagen den 15 april, kl.15 Norra Latin i Stockholm

Länk till programmet för hela seminariet: http://www.sis.se/hälso-och-sjukvård/sis-seminarium-2015-innovation-och-kvalitet-i-vården
Programpunkten om äldrestandarden börjar alltså kl.15.05.

Anmäl gärna att ni kommer
till pressansvarige på SIS, Emelie Robertsson, emelie.robertsson@sis.se, 0704-260591.

Välkomna!

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig seltor. SIS omsatte 2014 230 MSEK och har 150 anställda.