Byggfokus för ny VD

Fullt fokus på fler förskolor och skolor för Claes Magnusson, ny vd för Skolfastigheter i Stockholm AB.

– SISAB har en spännande och utmanande period framför sig och det är hedrande att få ta över VD-uppdraget för ett så välskött bolag, säger Claes Magnusson, ny vd för SISAB.

De kommande åren så planerar Stockholm stad och SISAB för cirka två-tre nybyggda skolor per år och behovet av nya förskolor är minst det dubbla.

– Under de kommande femton åren kommer antalet elever i Stockholms grundskolor att mer än fördubblas. Det betyder att vi behöver bygga cirka 40-50 nya skolor. Med sin bakgrund och erfarenhet är Claes helt rätt person att leda SISAB och stadens skolutbyggnad, säger Olle Burell skolborgarråd och styrelseordförande för SISAB.

Claes Magnusson kommer närmast från Locum och uppdraget som projektdirektör. Där har han ansvarat för Locums samtliga projekt däribland nya Södertälje sjukhus, om- och tillbyggnader på Södersjukhuset, Danderyds sjukhus och St Görans sjukhus. Innan dess arbetade han som avdelningschef på NCC Construction där han bland annat ansvarade för olika skolprojekt.

Mika Metso

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 47,

mika.metso@stockholm.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.