Byggstart på bästa förskoleläget i Hägersten

Uppe på Hägerstensåsen bland skog och berg bygger SISAB en förskola med åtta avdelningar. Enligt stadsbyggnadskontoret den bästa platsen för en förskola i stadsdelen.

– Våra barn förtjänar det bästa och här får vi en lyckad kombination av SISAB:s smarta fastighetslösningar och en tomt som är perfekt för barnens lek och lärande, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och ordförande för SISAB.

Det har tidigare stått en tillfällig paviljongförskola på tomten men stadsdelens stora behov av förskoleplatser gör att den nu ersätts med en permanent förskola. Den byggs i tre våningar för att vara så yteffektiv som möjligt, samtidigt uppfylla verksamhetskraven och ge barnen största möjliga utemiljö. Barnens ytor blir på de två första planen och på tredje våningen placeras storkök, personalutrymmen och fläktrum.

– Det är en ovanlig placering av köket men det ordnar vi med bra transportvägar och smarta hisslösningar, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Förskolan öppnar augusti 2019 och projektkostnaden är 55,5 miljoner kronor.

Första spadtaget

Skolborgarrådet Olle Burell kommer tillsammans med SISAB och entreprenören att ta det första spadtaget till den nya förskolan torsdagen 8 februari klockan 13. Samling på Fastlagsvägen 68.

Välkomna!

Thomas Bergsell

thomas.bergsell@sisab.se

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se