Första spadtag för ny förskola i Hökarängen

Den nya förskolan i kvarteret Toppsockret, stadsdelen Hökarängen, byggs med 6 avdelningar och kommer stå färdig för inflyttning i december 2018.

– Här får vi en ny, fin förskola som på sikt ersätter de tillfälliga förskolelokalerna i området. Den nya förskolan byggs med rum och lekytor väl anpassade för barnens lek och lärande som är så otroligt viktigt, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och styrelseordförande för SISAB.

Hökarängen byggdes ut under 1940-talet där en mer varierad stadsplanestruktur eftersträvades. Det har tidigare funnits en förskola på södra sidan om Lingvägen, men bygganden från 1980-talet revs efter en brand och sedan dess placerades tillfälliga förskolelokaler på samma plats.

– Vi ser fram emot att tillsammans med stadsdelen erbjuda 120 barn i området en riktigt bra förskola där pedagogiska lokaler och lekytor är i fokus, säger Claes Magnusson, vd SISAB.

Förskolan står färdig för inflyttning i december 2018 med planerad verksamhetsstart i januari 2019.

Samling för första spadtaget sker vid Lingvägen 191 kl 11.00 den 13 december.
Medverkande: Olle Burell, SISAB, ByggR1 och verksamhet tillsammans med förskolebarn.

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se