H.K.H Prins Daniel inviger nya Rinkebyakademien

Nu står Rinkebyakademiens nya byggnad färdig och kommer invigas officiellt av H.K.H. Prins Daniel på måndag 22 augusti.

Det har gått drygt ett år efter att Rinkebyakademien, Rinkebyskolans annex, brann ned i samband med upplopp i området. Med anledning av hur byggnaden förstördes diskuterades tidigt i planeringen hur den skulle kunna fredas mot eventuell skadegörelse i framtiden. Lösningen blev att låta konstnären Sonja Larsson skapa ett integrerat konstverk som både förskönar och skyddar byggnaden.

Byggnaden ägs av SISAB och utgör en del av Rinkebyskolan, men hyrs av Rinkebyakademien. I Rinkebyakademien drivs bland annat ett individuellt mentorsprogram i samarbete mellan företag, företagsledare, Rinkebyskolans lärare och elever.

Program för invigningen måndag 22 augusti:

Plats: Rinkebyskolan, Rinkebystråket 53

13.00 Introduktion av Rinkebyskolans rektor Börje Ehrstrand
13.15 Invigningstal av H.K.H. Prins Daniel

Övriga talare:
Stavros Louca ordförande i Rinkebyakademien
Mårten Castenfors,chef Liljevalchs konsthall
Finansborgarrådet Sten Nordin

Mingel och elevuppträdanden.

Om du har frågor, vänligen kontakta:

Börje Ehrstrand
Rektor Askeby- och Rinkebyskolan
mobil: 076-124 15 05

Lisa Hanson,
tel: 08-508 470 10, mobil: 076-2124 70 10, mejl:
lisa.hanson@sisab.se

För mer information om Sisab, se vår hemsida www.sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.

Lisa Hanson
lisa.hanson@sisab.se