Höjdarförskola på Kistahöjden

Framtidens förskola har landat på Kistahöjden. SISAB:s konceptförskola är färdigbyggd och barnen har flyttat in. Nu är det dags för invigningsfest.

– Det är lätt att dela barnens lycka över att få tillgång till en sådan fin förskola och samtidigt känna glädje över att vi skapar fler förskoleplatser i ett växande Stockholm, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och SISAB:s ordförande.

Kistahöjdens förskola är den nionde förskolan i konceptfamiljen Framtidens förskola. Genom att använda samma planlösning så kan SISAB korta processen innan spaden åker i marken. Samtidigt så anpassas fasaden och gården så att varje konceptförskola får ett unikt utseende.

– Nionde versionen av Framtidens förskola är klar och lika många till är på gång. Det är en fantastisk framgång för ett koncept, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Dessutom så ligger det 19 konceptförskolor i ett planeringsskede. Konceptet finns tre olika storlekar, anpassade för fem, sex eller åtta avdelningar och har tagits fram efter pedagogers önskemål och SISAB:s samlade erfarenhet. Den första som byggdes, förskolan Tabulatorn, finns i Råcksta och var färdigbyggd 2014.

Stockholm konst är också på plats och inviger konsten som skapats för Kistahöjdens förskola enligt Stockholms stads enprocentsregel. 1 procent av byggkostnaden avsätts i alla SISAB:s byggprojekt, för verksamheten ska få ett unikt konstverk.

Invigningen av Kistahöjdens förskola sker 4 oktober på Långjökelgatan 1-5 klockan 15:00.

Thomas Bergsell

thomas.bergsell@sisab.se

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se

Om oss

Skolfastigheter i Stockholm AB är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar merparten av Stockholms förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Vår målsättning är att erbjuda sunda, trevliga och ändamålsenliga utbildningsmiljöer.