Nytt skolpalats i Älvsjö

Långbrodalsskolan har fått sitt nya hus och kan nu ta emot 600 elever mot tidigare 400.

– Äntligen har Långbrodalsskolan en kostym som passar verksamheten. En ny och fin byggnad som tillsammans med det gamla och vackra skolpalatset bildar en helhet för områdets barn, säger Olle Burell (S), skolborgarråd och ordförande för SISAB.

Tidigare har Långbrodalsskolan haft utrymmesbrist och eleverna i årskurserna 5 och 6 har fått gå i Johan Skytteskolan. Med den nya bygganden så kan nu skolan erbjuda årskurserna F till 6 i tre parallella klasser. Skolbarnen fick rösta om namnet på det nya huset och eftersom huvudbyggnaden från 1915 kallas för Slottet, så fick lillasyster heta Palatset.

– Det är alltid en utmaning att bygga intill en befintlig verksamhet och här har samarbetet mellan skola, SISAB och entreprenören fungerat föredömligt, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Under byggtiden så var stora delar av skolgården avstängd för eleverna. I och med färdigställandet av Palatset så har SISAB också rustat upp skolgården.

Invigningen av det nya huset är torsdagen 28 september klockan 16:00 till 16:30. Samtidigt så invigs den nya konsten som SISAB finansierat enligt Stockholm stads enprocentsregel.

Thomas Bergsell

thomas.bergsell@sisab.se

Ömer Oguz

Pressekreterare för skolborgarrådet Olle Burell.

mobil: 076-122 92 34,

omer.oguz@stockholm.se