SISAB deltar i Open House Stockholm

Arkitekturfestivalen Open House Stockholm arrangeras för första gången i Sverige fredagen och lördagen den 7-8 oktober 2016. SISAB deltar med den nyinvigda Kungsholmens grundskola som sedan 2013 genomgått en totalrenovering och samtidigt fått en ny tillbyggnad. Resultatet är en spännande skolbyggnad där gammalt möter nytt i en skola för framtiden.

Ta tillfället i akt att se ett utmärkt exempel på dagens utbildningsmiljöer, där befintliga strukturer bevaras och kompletteras med moderna uttryck och funktioner. Besökarna guidas av Martin Rörby, arkitekturhistoriker. Mellan 2004 och 2014 var han sekreterare och kanslichef för Rådet till skydd för Stockholms skönhet, Skönhetsrådet.

-       Vi på SISAB är enormt stolta över Kungsholmens grundskola. Att få visa upp den i det här sammanhanget visar att skolan har en självklar plats i stadens utveckling, säger Claes Magnusson, SISAB:s VD.

Renoveringen av Kungsholmens grundskola har pågått sedan 2013 och många av de lösningar som finns i fastigheten är resultatet av de förutsättningar som kommer med att genomföra byggprojekt i stadens mest centrala delar. Omkringliggande fastigheter, befintliga byggnader och inte minst tunnelbanan i berget gör arbetet mer komplicerat.

-       Vårt uppdrag är att möta behovet av fler elevplatser som finns i hela staden. Utmaningarna som kommer med uppdraget är en del av vår vardag och Kungsholmens grundskola är ett exempel på hur vi har lyckats, avslutar Claes Magnusson.

Mer information om SISAB:s visningar av Kungsholmens grundskola och arkitekturfestivalen Open House Stockholm:

Karin Bergman

karin.bergman@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB cirka 1,8 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.