• SISAB/

SISAB får förtroendet att hyra Länsstyrelsens gamla fastighet på Kungsholmen

Stockholms kommunfullmäktige klubbade i måndags, 2016-11-27, igenom beslut om att SISAB får hyra Ämbetshuset på Hantverkargatan. Fastigheten kommer att byggs om till gymnasium för cirka 2200 elever. Renoveringen beräknas vara klar till terminstart hösten 2018.

Kommunfullmäktige beslutade att SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, får teckna ett 25-årigt hyresavtal med fastighetsbolaget Balder Kungsholmen AB för vidare uthyrning till utbildningsnämnden för att kunna använda Ämbetshuset på Hantverkargatan, Kungsholmen till gymnasium för cirka 2 200 elever. Renoveringen planeras bli klar till skolstarten höstterminen 2018.

-Det är fantastiskt att SISAB kan erbjuda Stockholms gymnasieelever en sådan här unik studiemiljö. Genom detta utökar vi Stockholms stads gymnasiekapacitet med 13 procent i ett slag, säger Olle Burell (S), skolborgarråd.

Ämbetshuset ska nu renoveras invändigt för att kunna möta de krav som ställs på en funktionell skolbyggnad.

-Vid renoveringen samarbetar vi med Balder. Tillsammans kommer vi försöka att bibehålla så mycket av den gamla fastighetens karaktär och atmosfär som möjligt. Vi tror det ger ett mervärde till skolan och eleverna, avslutar Claes Magnusson, VD SISAB.

Fakta Murmästaren 3

Adress: Hantverkargatan 29

Historik: Fastigheten uppfördes år 1926 som ämbetsbyggnad för överintendentämbetet. Den användes senare som kontorshus åt Kungliga Byggnadsstyrelsen och kom att kallas för ”Ämbetshuset”.

Arkitekt: Axel Lindegren

Byggnaden uppfördes: år 1926

Byggnaden användes fram tills 2014 som kontor för Länsstyrelsen.

Elevplatser: cirka 2200

Yta: 20 000 m2

Murmästaren kommer att bli Stockholms största gymnasium

Taggar: