SISAB inviger Stockholms största skolkök

Skolfastigheter i Stockholm AB, SISAB, har precis byggt färdigt Stockholms största skolkök i Konradsbergs skolor, Kungsholmen. Köket kommer dagligen att tillaga cirka 3000 portioner mat. Det finns ytterligare kapacitet för ungefär 500 portioner. Ombyggnaden för köket uppgick till cirka 50 miljoner kronor.

Konradsbergs skolor, före detta Lärarhögskolan i Stockholm, är i dag ett skolområde med grundskola, gymnasium samt Manillaskolan för döva.

-Vi på SISAB är stolta över att kunna tillhandahålla ett modernt, funktionellt och miljöanpassat storkök med tillhörande matsalar. Varje dag serveras cirka 2580 elever lunch på Konradsberg, berättar Claes Magnusson, VD SISAB.

Kökets kapacitet räcker även till för att leverera lunch till några närliggande skolor.

-Konradsberg har blivit ett fantastiskt utbildningskluster som nu förstärks ytterligare med denna viktiga funktion. Bra mat till alla våra elever medverkar till både god hälsa och goda skolresultat, säger skolborgarrådet Olle Burell (S).

Eftersom Manillaskolan finns inom skolområdet har en matsal utrustats med en hörselslinga specialanpassat för dessa elever.

Arkitekt för projektet är Göran Lundquist, Stadion Arkitekter. Storköket ritades av Storköksbyrån, Peggie Ulle.

Pressinbjudan:

Invigningen äger rum torsdagen den 1 december 2016 klockan 14.00, Konradsbergsskolan, hus K (Ellen Key), Konradsbergsgatan 7A i Stockholm.

Olle Burell, Stockholms skolborgarråd kommer att invigningstala.

För de som vill deltaga på invigningen kontakta:

Karin Bergman, pressansvarig SISAB

Karin.bergman@sisab.se