SISAB-skola nominerade till Plåtpriset 2018

Långbrodalsskolans nybyggda hus har en fasad och ett tak klädd i titanzink. Arkitektens val av material spelar väl tillsammans med byggnadens utformning och skolans huvudbyggnad från 1914, enligt Plåtprisets jury.

Långbrodalsskolans nya byggnad invigdes hösten 2017 och nu är den nominerad till priset Plåt18. Arkitekterna bakom den spännande byggnaden är Pauline Ringvall och Martin Kjerruld från byrån Niras Arkitekter.

– Det är alltid kul när SISAB:s nybyggnationer uppmärksammas. Det visar att vi kan bygga moderna och hållbara utbildningsmiljöer samtidigt som vi vågar skapa unika och spännande hus som vi kan vara stolta över, säger Claes Magnusson, vd för SISAB.

Plåtpriset är ett hederspris som syftar till hylla och lyfta fram byggnader där metallfasader använts. Bland tidigare vinnare finns bland annat Sven-Harrys konstmuseum och Tele2 arena i Stockholm, Skandionkliniken och hotell von Kræmer i Uppsala.

Plåt18 delas ut 8 mars i Malmö.

Thomas Bergsell

thomas.bergsell@sisab.se