Stora kostnader efter skadegörelse i Tensta och Rinkeby

Kostnaderna efter skadegörelsen av skolor i Tensta och Rinkeby under Kristi himmelfärdshelgen uppskattas bli över 1,2 miljoner kronor.

– Det är väldigt tråkigt att vi ska behöva använda skattepengar till att reparera efter skadegörelse, säger Åsa Öttenius, vd på Sisab. De pengarna behöver vi för att underhålla våra skolor.

Värst drabbad är Bussenhusskolan, en låg- och mellanstadieskola i Tensta, som fick ett flertal fönster krossade och blev brandskadad då några personer tände eld i entrén på huvudbyggnaden. Det var även personer som bröt sig in i andra delar av lokalerna.

De andra skolorna som utsattes för skadegörelse var Tensta gymnasium, Sundbyskolan och Kvarnbyskolan. På de skolorna var det framför allt ett stort antal fönster som krossades.

Sisab har 1,3 miljoner i självrisk vid skadegörelse på egendom, vilket gör att kostnaderna för de här skadorna tas direkt från bolagets underhållsbudget.

Lisa Hanson

lisa.hanson@sisab.se

SISAB, Skolfastigheter i Stockholm AB, är ett kommunalt bolag inom koncernen Stockholm Stadshus AB. Vår målsättning är att erbjuda utbildningsmiljöer med kvalitet, sund ekonomi och långsiktig miljöhänsyn. Bolaget äger 590 förskolor, grundskolor och gymnasier i Stockholm, från Kista i norr till Farsta i söder. Totalt äger och förvaltar SISAB 1,7 miljoner kvadratmeter, där mer än 100 000 människor vistas dagligen.