Svenska kommunwebbar ligger nere

Report this content

Många svenska kommuner håller inte måttet på webben. Det kan SiteScanner konstatera efter att ha kontrollerat samtliga kommuners webbsidor under fyra månader. Den sämsta kommunen hade mer än en veckas sammanlagd nertid under mätperioden.

Enligt en undersökning gjord av Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF) söker var tredje svensk information på Internet vid en krissituation, och majoriteten av dessa går till hemkommunens webbplats för information om det inträffade. För svenska kommuner är tillgänglighet på webben dygnet runt därför ett måste, i enlighet med ambitionen om en 24-timmarsmyndighet.

SiteScanner har under en period på cirka fyra månader mätt tillgängligheten på Sveriges 290 kommuners webbplatser. Utifrån mätningarna kan man sedan fastställa nertiden för webbsidan. Den sämsta kommunen hade cirka åtta dygns nertid under mätperioden. Flera andra kommuner visade upp liknande värden. Detta innebär en förbättring från mätningen som SiteScanner genomförde 2005, då den sämsta kommunen låg nere i genomsnitt 3,5 timmar per dygn. Men att ha så mycket som en veckas nertid under en period på drygt fyra månader är långt ifrån acceptabelt.
- Det är lätt att man fokuserar på tjänster och funktioner och glömmer bort webbplatsens kapacitet och tillgänglighet. Detta måste prioriteras om kommunen strävar efter hundraprocentig tillgänglighet, säger Olle Bodelius, VD på SiteScanner.

SiteScanner har också mätt kommunwebbarnas genomsnittliga laddningstider. Även där ligger många av kommunerna dåligt till i förhållande till den nivå som anses vara okej. Den sämsta webbplatsen hade en laddningstid på hela åtta sekunder för att få fram startsidan i sin helhet.
- Siffrorna från årets mätningar säger oss att svenska kommuner har blivit bättre, men också att de har lång väg kvar att gå, säger Olle Bodelius.

För att ta del av ytterligare data från mätningarna, gå in på www.sitescanner.se.