Sivers IMA tecknar avtal inom WiGig

Sivers IMA meddelar idag att de tecknar ett avtal med Blu Wireless Technology. Avtalet innebär att Blu Wireless integrerar och optimerar sitt WiGig HYDRA modem med Sivers IMAs WiGig RFIC krets. Det gör att Sivers IMA kan erbjuda en komplett WiGig lösning enligt standarden 802.11ad till sina kunder. En sådan lösning innehåller ett digitalt basbandsmodem samt en konverter inklusive styrbara antenner. Blu Wireless HYDRA teknologi är optimerad för infrastrukturprodukter för data- och telekommunikation såsom radiolänkar, accesspunkter och Gigabit to home (GBTH) lösningar.

I likhet med den tidigare lanserade produkten baserar Sivers IMA sin egenutvecklade RFIC krets för WiGig på Kisel-Germanium (SiGe) chip. Det erbjuder den bästa kombination av pris och prestanda för kunder som utvecklar och marknadsför infrastrukturprodukter. SiGe processen möjliggör en väsentligt högre uteffekt än vad konkurerande lösningar kan åstadkomma, vilket är en betydande fördel för dessa användningsområden.

”WiGig är mycket intressant eftersom det erbjuder mer kostnadseffektiva lösningar än traditionella telekommunikationslösningar. Genom avtalet med Blu Wireless får vi tillgång till deras teknologi som tillsammans med vår ger oss en mycket attraktiv WiGig lösning. Vi ser också möjligheten att i framtiden använda denna teknologi för 5G lösningar och tar härmed även ett viktigt steg att säkra vår framtida 5G roadmap”, säger Robert Ekström, vd på Sivers IMA.

”Vi är glada för att Sivers IMA har valt Blu Wireless HYDRA teknologi för sin WiGig lösning. Sivers IMAs satsning på radiolänk, accesspunkter och GBTH produkter är mycket spännande och vi ser med nöje fram emot ett långt och framgångsrikt partnerskap”, säger Henry Nurser, vd på Blu Wireless Technology.

För ytterligare information kontakta:Robert Ekström, VD
E-mail: robert.ekstrom@siversima.com

SIVERS IMA är en ledande Europeisk leverantör av produkter baserade på mikro- och millimetervågsteknik. Företaget är internationellt erkänt som en stabil högkvalitetsleverantör. Huvudkontoret ligger i Kista utanför Stockholm. SIVERS IMA har under lång tid utvecklat och levererat systemkomponenter som bl.a. används till radiolänkar inom mobil kommunikation, radarsensorer och testutrustningar.