Växtbaserat mygg- och fästingmedel - ett smartare val för familjen

Sjö&Hav ”Mygg och Fästing” är ett effektivt och biologiskt nedbrytbart insektsmedel med lägre hudupptag* än konkurrenter på marknaden. Det gör det skonsammare för både kropp och natur.

”Mygg och Fästing” innehåller Citriodiol®, en olja som utvinns av Citroneukalyptusträdets blad, är biologiskt nedbrytbart och producerat under Fairtrade-förhållanden. Citriodiol® är idag det enda godkända växtbaserade insektsmedlet på den svenska marknaden och erkänns av ledande forskare inom området. Det är lika effektivt som insektsmedel innehållande det syntetiska
nervgiftet DEET.

-Vi är glada att kunna erbjuda ett skonsammare men ändå lika effektivt alternativ till de traditionella insektsmedlen som både är biologiskt nedbrytbart och hållbart producerat.” säger Åsa Plahn, delägare i Sjö&Hav

Barns hud är extra känslig och DEET absorberas lätt av huden. Enligt en utredning gjord av Svenska Kemikalieinspektionen tar huden upp hela 20 procent av aktiva substansen DEET medan studier på växtbaserade Citriodiol® publicerade i Journal of Toxicology and Environmental Health 2009 visar ett hudupptag på 4 procent.

Det finns därför restriktioner i användningen av DEET på barn under 12 år. Samma restriktioner finns inte för ”Mygg och Fästing” då hudupptaget är mycket lägre. Det gör ”Mygg och Fästing” till ett bättre val för familjen. ”Mygg och Fästing” har full effekt upp till 6 timmar.

Tre bra tips hur du skyddar dig:

• Klä dig i ljusa kläder -myggan vet att den syns på ljust underlag.
  • Använd insektsmedel på hudytor som inte går att täcka med kläder.
  • Sjö&Hav Mygg och fästing kan sprayas över kläder, solglasögon, gummistövlar och utrustning som kameror utan att det ger bestående fläckar.

Fakta:

• Citriodiol® rekommenderas internationellt för barn från 6 månader och i Sverige från 3 år. (källa: Citrefine.co.uk, Kemikalieinspektionen.se)
  • I Sverige smittas ca 200 personer av den fästingburna sjukdomen TBE varje år. (källa: tbe.se)
  • 1 av 3 som smittas av TBE varje år får bestående men resten av livet. (källa: tbe.se)
  • Mellan den 23 juni och 6 juli finns Sjö&Hav Mygg och fästing även i alla Life-butiker.

*Hudupptag är ett mått på hur mycket aktiv substans som absorberas av kroppen.

För mer information kontakta gärna:

Åsa Plahn
Marknadschef Sjö & Hav
asa@sjohav.se

Sjö&Hav marknadsför och säljer biologiskt nedbrytbara hygienartiklar anpassade för utomhusaktivitet och friluftsliv. Vännerna Kim Persson, Åsa Plahn och Magnus Plahn grundade företaget och lanserade sin första produkt, saltvattentvål år 2004. Sedan dess har de utvecklat en handfull produkter som saltvattenschampo, handdiskmedel för saltvatten och mygg- och fästingmedel. "Mygg och Fästing" vann Aftonbladets bäst i test 2010. Sjö&Havs sortiment finns att köpa på apotek, friluftsbutiker, välsorterade livsmedelsbutiker och på internet.

Taggar:

Snabbfakta

Sjö&Hav ”Mygg och Fästing” är ett effektivt och biologiskt nedbrytbart insektsmedel med lägre hudupptag än konkurrenter på marknaden. Det gör den skonsammare för både kropp och natur.
Twittra det här
Twittra det här