Delårsrapport 3 2018

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 3 2018

Totala intäkter uppgick till 1 042 347 (832 804)

Rörelseresultatet uppgick till -690 117 (-300 710)

Periodens resultat uppgick till -683 017 (-300 240)

Resultat per aktie uppgick till -0,04

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-SEPT  2018

Totala intäkter uppgick till 3 343 621 (3 570 664)

Rörelseresultatet uppgick till -1 453 415 (-835 780)

Periodens resultat uppgick till -1 438 408 (-635 780)

Resultat per aktie uppgick till -0,04

ANTALET AKTIER

Bolaget har per 2018-09-30, 17 215 664 stycken aktier.

Varav 800 000 av serie A och 16 415 664 stycken av serie B.

KOMMANDE RAPPORTER

Bokslutskommuniké 20190211

VD's kommentarer

Under årets tredje kvartal har fokus legat på att knyta till sig rätt distributörer, återförsäljare och samarbetspartners för ökad försäljning på marknaderna i Norden. Med det nya distributörssamarbetet för Norge och Danmark så har Sjöstrand organiserat sig väl för att öka omsättningen och försäljningstakten på marknaderna för Sverige, Norge, Danmark och sedan tidigare Island.

För att möta både ökande volymer på beställningar från befintliga återförsäljare såväl som beställningar från nya, så har bolaget investerat i lager av samtliga bolagets produkter. Med ledtider på mellan 35-80 dagar, så är produktionen och investeringen i lager en central del för företagets framtida tillväxt.

Sjöstrand Coffee har under tredje kvartalet omsatt 1,04MSEK en ökning med ca 20% jämfört med samma period föregående år, med ett minusresultat för koncernen om 683 TSEK.

Att minusresultatet ökat under kvartal tre jämfört med samma period föregående år beror bland annat på Investeringar i förberedelser för kvartal fyra, exempelvis kampanjer som hör säsongen till. Nya samarbeten har också initierats och investeringar har gjorts i olika digitala marknadsplatser med målsättningen att nå flera länder på europeisk nivå, där vi hoppas komma med positiva uppdateringar redan under årets sista kvartal.

Produkterna är uppskattade, målgruppen är identifierad, återförsäljarsegmentet är tydligt och flera nya samarbeten är etablerade. Vi har därav förbättrade förutsättningar för att ta bolaget flera steg i rätt riktning under årets sista kvartal och framåt där allt just nu handlar om att lyckas i vår försäljning.

Niklas Gustafsson

VD Sjöstrand Coffee Int AB