SJR in Scandinavia AB (publ) Delårsrapport januari-mars 2014

Fortsatt ökad omsättning och rörelseresultat

Perioden januari - mars

• Omsättningen uppgick till 76,8 MSEK (62,2), vilket motsvarar en tillväxt om 23,4 %
  • Rörelseresultatet uppgick till 8,2 MSEK (4,5) vilket ger en rörelsemarginal om 10,6 % (7,3)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,82 SEK (1,01)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5,1 MSEK (1,1)

Vd:s kommentar

Återhämtningen inom bemanningsbranschen har börjat. Under 2013 minskade omsättningen med 1 %, men under det fjärde kvartalet 2013 ökade omsättningen med 5,4 %. Inom området Ekonomi/Finans där SJR verkar minskade omsättningen 2013 med 6 %. Under fjärde kvartalet 2013 minskade omsättningen med 5 %.

SJR fortsatte att ta marknadsandelar och ökade omsättningen under 2013 med 12 % och under fjärde kvartalet ökade omsättningen för SJR med 21,9 %. Första kvartalet 2014 ökade omsättningen för SJR med 23,4 % jämfört med motsvarande kvartal 2013. Någon statistik för branschen finns ännu inte tillgängligför 2014, men ett par av de noterade företagen har redovisat en nedgång med 15 – 18 % för verksamheten i Sverige under det första kvartalet.

Rörelsemarginalen har fortsatt öka och uppgick för första kvartalet till 10,6 % och närmar sig det mål om 12 % som SJR:s styrelse lagt fast.

Orderingången är fortsatt god, men antalet arbetsdagar under andra kvartalet är lägre än föregående år. Jag ser med tillförsikt fram mot fortsättningen av året.