SK Mat & Människor får sin första stjärna

Report this content

SK Mat & Människor har tilldelats sin första stjärna i Guide Michelin. Restaurangen öppnades i april förra året, men har redan etablerat sig väl i den göteborgska krogmiljön.

Från vänster: Anna Lundberg, Mattias Åhman, Daniel Fjällström, Stefan Karlsson, Martin Moses och Fredrik Holm

”Vi är väldigt stolta över den här utmärkelsen och mycket glada att både Guide Michelin liksom alla våra andra besökare uppskattar det vi gör och står för. Vi fyller restaurangen med nöjda gäster varje kväll och det är det bästa betyget man kan få. Personligen är jag framför allt stolt över mina medarbetare; tillsammans är vi ett fantastiskt team. Detta är resultatet av ett lagarbete och alla insatser är lika betydelsefulla,” kommenterar en mycket nöjd Stefan Karlsson, krögare och delägare på SK Mat & Människor.

Under året som gått har SK Mat & Människor och dess medarbetare rönt en hel del uppmärksamhet, bl a har restaurangen tillsammans med Okidoki Arkitekter vunnit den prestigefyllda Guldstolen av Sveriges Arkitekter för bästa inredning och blivit utsedda till Årets Gästupplevelse av Bookatable. Alldeles nyligen tog dessutom kocken Mattias Åhman hem en tredjeplats i tävlingen Årets Unga Kock.

Sedan tidigare driver Stefan Karlsson med kompanjoner även restaurangen Mr. P samt Göteborgs största uteservering Bar Himmel. Tidigt i höstas tillkom TOSO, en restaurang med panasiatiskt fokus längst upp på Götaplatsen.

Totalt delades idag 21 Michelin-stjärnor ut till 18 svenska restauranger. I Göteborg tilldelades, förutom SK Mat & Människor också restaurangerna Thörnströms Kök, 28+, Sjömagasinet, Bhoga och Koka en stjärna i Guide Michelin. Tre svenska restauranger fick två stjärnor, nämligen Frantzén, Mathias Dahlgren-Matsalen och Oaxen Krog.

Bakgrundsfakta:
Michelin Guide Nordic Cities 2015 innehåller totalt 125 hotell och 241 restauranger. Urvalet av restauranger omfattar 30 Bib Gourmand restauranger, 7 restauranger med två stjärnor och 38 med en stjärna. Den nordiska guiden vänder sig till alla typer av besökare, från affärsresenärer till turister, och rekommenderar ett urval av hotell och restauranger i alla kategorier vad gäller komfort och pris - från livliga bistros till renommerade restauranger och lyxiga hotell.
Källa: Michelin Nordic AB

För mer information, vänligen kontakta:

Stefan Karlsson
Krögare och delägare, SK Mat & Människor
Mobil +46 708 59 20 02
Tel +46 31 81 25 80
stefan@skmat.se

Birgitta Plyhm
Mobil +46 707 77 12 90
birgitta@plyhm.se

SK Mat & Människor öppnade i april 2014 på Johannebergsgatan i Göteborg. Restaurangen ägs och drivs av krögaren Stefan Karlsson och hans kompanjoner i Götaplatsgruppen Restaurang. Här serveras de bästa svenska råvarorna med en meny anpassad efter säsong. Restaurangen rymmer 42 platser inklusive ett Chef's table och en vinbar. Götaplatsgruppen äger och driver också restaurangerna TOSO, Mr. P och Bar Himmel, alla belägna högst upp på Götaplatsen i Göteborg. Okidoki Arkitekter har även ritat och utformat restaurangerna TOSO och Mr. P. www.skmat.se www.gotaplatsgruppen.se

Taggar: