Två kockar från SK Mat & Människor vann guld med Svenska Kocklandslaget

Report this content

Nyligen avgjordes Culinary World Cup i Luxemburg och Svenska Kocklandslaget stod som segrare. De två kockarna Ola Wallin och Henric Herbertsson från restaurangen SK Mat & Människor i Göteborg deltog i den prestigefyllda tävlingen.

I Culinary World Cup, som också inofficiellt benämns matlagnings-VM för lag, tävlar deltagarna i både kall- och varmkök och domarna bedömer såväl ekonomi och hantverksskicklighet som organisation, samarbete och service. Smak och presentation värderas högst. Det Svenska Kocklandslaget hade till VM valt att arbeta med ett individuellt tema, som arbetades fram av alla i laget och som döptes till ”Curious by nature”.  Menyn i sammanfattning var: Pocherad piggvar som förrätt, Stekt ankbröst som varmrätt och till dessert Mjölkchoklad- och mandelbavaroise.

Foto: Per-Erik Berglund / Znapshot AB

Ola Wallin från SK Mat & Människor har varit med i Svenska Kocklandslaget i knappt två år och i våras vann hann Nordiska Mästerskapen i Herning i Danmark där han representerade laget i kategorin Senior.

Henric Herbertsson som också till vardags arbetar på SK Mat & Människor blev i början av mars i
år utnämnd till Årets Unga Kock 2018 och kom därefter med i Svenska Kocklandslaget.

Så här kommenterar de segern i Luxemburg:
”Vi har jobbat extremt hårt och lagt väldigt mycket tid under de två senaste åren på att förbereda oss för den här tävlingen, men med facit och guldet i hamn var det absolut värt all möda. Det har varit en rolig och nyttig erfarenhet och en upplevelse för livet. Totalt har vi varit 14 personer som kämpat tillsammans och vi har alla bidragit på olika sätt. Vi var aldrig säkra på att ta hem segern, det var stor konkurrens, så då var det att vinna förstås extra stort”.

”Vi på SK M&M är förstås glada och stolta att ha Ola och Henric i vårt team. Det har varit mycket förberedelser och vi har alla engagerat oss i alla delar om än från hemmaplan. Både Ola och Henric är extremt ambitösa och duktiga vad gäller hantverket, dessutom är de goda lagspelare. Det är bara att gratulera till vinsten, en välförtjänt seger”! tillägger Stefan Karlsson, Krögare och delägare SK Mat & Människor.

För mer information, vänligen kontakta:

Stefan Karlsson
Krögare och delägare
Mobil +46 708 59 20 02
Tel +46 31 81 25 80
stefan@skmat.se

Ola Wallin
Kock
Mobil +46 708 89 05 09
ola.wallin@kocklandslaget.se

Henric Herbertsson
Kock
Mobil +46 705 49 66 84
henric.herbertsson@kocklandslaget.se

SK Mat & Människor öppnade i april 2014 på Johannebergsgatan i Göteborg. Restaurangen, som har en stjärna i Guide Michelin ägs och drivs av krögaren Stefan Karlsson med kompanjoner i Götaplatsgruppen Restaurang. Här serveras de bästa svenska råvarorna alltefter säsong.  Menyn är baserad på ett femtontal rätter med tre olika smakmenyer och passande paket av drycker. Götaplatsgruppen äger och driver även restaurangerna TOSO, Mr. P, At Park och Bar Himmel, alla belägna på eller i närheten av Götaplatsen i Göteborg.
www.skmat.se          www.gotaplatsgruppen.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Ola Wallin och Henric Herbertsson
Stefan Karlsson, Krögare och delägare SK Mat & Människor.