Både samhällsengagemang och sömnproblem vanligt i ungdomssverige

Allt fler unga i Sverige intresserar sig för politik och samhällsutveckling samtidigt upplever fler att man kan påverka samhället i större utsträckning än tidigare, visar en ny undersökning. Samtidigt breder den psykiska ohälsan ut sig.

Ungdomsbarometern har i samband med att Skandias stiftelse Idéer för livet fyller 30 år tagit fram en omfattande kartläggning om ungas syn på olika sakfrågor, livet och omvärlden mellan 1987 och i dag. Bland annat framkommer att vuxenblivandet senarelagts och att etablering på arbetsmarknaden nu sker vid 29 års ålder jämfört med 21 års ålder 1987. I övrigt är ungas psykiska ohälsa framträdande.

– Vi har jobbat med att förebygga barn och ungas ohälsa i snart 30 år och vi ser att det arbetet är viktigare än någonsin, säger Christina Wahlström, strateg på Idéer för livet.

Några av resultaten:

• Andelen tjejer som flera gånger i veckan har haft sömnproblem har ökat från 22 till 39 procent mellan åren 1993/1994 och 2013/2014. Andelen som ”känt sig nere” har ökat från 20 till 36 procent och andelen med magont flera gånger i veckan har fördubblats, från 11 till 22 procent under samma period.
  • Bland killarna som flera gånger i veckan har sömnproblem ökat från 19 till 28 procent, känt sig nere ökat från 8 till 14 procent och magont ökat med nästan fyra gånger, från 4 till 14 procent.
  • 35 procent av unga i dag oroar sig inför framtiden och 24 procent tycker att livet är ensamt.

Utöver resultaten om psykisk ohälsa och ungas syn på samhället så är bostadsfrågan, brottsbekämpning och miljö- och klimatfrågan viktig för unga i dag.

Rapporten kommer att presenteras den 30 november i samband med Idéer för livets kunskaps- och inspirationsgala som omfattar stiftelsens arbete i 30 års tid och som har fokus på dagens och morgondagens utmaningar. För att lyfta vikten av det förebyggande arbetet ytterligare kommer under kvällen ett nyinstiftat pris att delas ut, Årets idé för livet kategori hälsa och Årets idé för livet kategori trygghet. Priset delas ut av H.K.H Prinsessan Sofia som har ett stort engagemang i dessa frågor.

Skandias stiftelse Idéer för livet stöder enskilda projekt med syfte att stärka barn och ungas hälsa och trygghet. Stiftelsen stödjer också forskning som syftar till att mäta effekter av förebyggande insatsers arbete för att motverka ohälsa och utanförskap.

Undersökningen bifogas i sin helhet.

Om undersökningen:
Undersökningen utförs årligen av Ungdomsbarometern genom intervjuer med ungdomar i åldern 15-24 år. Undersökningen har gjorts mellan den 7 – 24 oktober 2016 och jämförts med tidigare resultat. Undersökningen är en onlineundersökning och antal intervjuer uppgår till 15 994 st.

För mer information:
Christina Wahlström, Idéer för livet, 070-678 36 88