Börsfall fick spararna att sälja aktiefonder i januari

Världens börser föll brant i januari och Skandias fondsparare sålde aktiefonder på bred front. Framför allt var det tillväxtmarknadsfonder som åkte ut ur portföljerna. Det visar Skandias statistik över fondsparandet.

Starten på börsåret 2016 var minst sagt usel. Som mest tappade Stockholmsbörsen över en tiondel av sitt värde, men kurserna hämtade sig något innan månadens slut. Spararna sålde aktiefonder på bred front. Mest sålda var tillväxtmarknadsfonder, följt av bransch- och Sverigefonder.

- I grunden tuffar världsekonomin på, men börsturbulensen kan mycket väl fortsätta på grund av oro för Kina, fallande råvarupriser och eventuella räntehöjningar i USA, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

Högst upp på köplistan stod räntefonder och hedgefonder.

- Vi ser tydligt att spararna drar ner på risken när börsen går ner. I grunden är det bra att ha en långsiktig strategi och att inte fokusera alltför mycket på tillfälliga upp- och nedgångar, säger Maria Landeborn.

Mest köpta fondkategorier under november:
Räntefonder
Hedgefonder

Mest sålda fondkategorier under november:
Aktiefonder – Tillväxtmarknad
Aktiefonder – Bransch
Aktiefonder – Sverige

Maria Landeborn, sparekonom Skandia, 08-788 18 81
Sara Hägg Liljedal, presschef Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Om Skandia