Försäljning februari

Skandias försäljning under februari Försäljningen under februari 2000 uppgick till rekordhöga 18,7 miljarder kronor. Den sammanlagda försäljningen under årets första två månader var därmed till 35,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en försäljning under första kvartalet 1999 på 27,3 miljarder kronor och för helåret 1999 på 133,9 miljarder kronor. SALOMON SMITH BARNEY OCH SKANDIA I FÖRSÄLJNINGSSAMARBETE American Skandia har tecknat ett försäljningsavtal med Salomon Smith Barney, för distribution av American Skandias mutual fund-produkter, innebärande att American Skandia Advisor Funds nu är tillgängliga för världens näst största mäklarfirma för privatpersoner. Salomon Smith Barney har 10 900 finansiella rådgivare och 500 kontor runtom i världen. Antalet kunder är cirka 6,2 miljoner med totala tillgångar om 816 miljarder USD. American Skandias Advisor Funds, som introducerades i 1997, är den snabbast växande fondfamiljen i den amerikanska mutual fund historien enligt uppgifter från Financial Research Corporation. American Skandias framgång kan tillskrivas fondfamliljens innovativa multi-manager strategi. De 18 mutual funds som säljs har totala tillgångar som överstiger 5 miljarder dollar. Lars-Eric Petersson, Skandias verkställande direktör och koncernchef, säger: "Utformning och paketering av vårt breddade produktutbud i kombination med den utökade distributionskapaciteten är förklaringen bakom den allt snabbare försäljningsökningen både för fondförsäkring och för övriga sparprodukter. Samarbetsavtalet med Salomon Smith Barney tillförsäkrar oss nu ytterligare distributionskraft och skall ses som ett styrkebesked för Skandia". För ytterligare information, kontakta: Harry Vos, chef investor relations, 070-605 6773 Birgitta Hammarstöm, presschef, 070-378 2755 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00370/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se