Hans-Erik Andersson ny koncernchef i Skandia

Hans-Erik Andersson ny koncernchef i Skandia Hans-Erik Andersson har utsetts till VD och koncernchef i Skandia. Hans- Erik Andersson, 53 år, är Nordenchef för Marsh & McLennan Companies, ett av världens ledande företag för risk- och försäkringsrådgivning samt kapitalförvaltning, inom såväl liv- som sakområdet. Han var mellan 1987 och 1992 verksam inom Skandia International. 1997 - 1999 var han vVD i Skandia med ansvar för sakförsäkringsverksamheten. Mellan åren 1992 och 1997 var han verksam i Storbritannien, som Executive Director i Mercantile & General Reinsurance, med ansvar för dess europeiska liv- och sakrörelse. Skandias styrelseordförande Bengt Braun säger: "Hans-Erik Andersson kan branschen och känner marknaderna och förhållandena i Norden, Storbritannien och Kontinentaleuropa väl. Han är en internationellt beprövad och respekterad företagsledare. Hans meritlista och personliga egenskaper motsvarar kravprofilen på det här jobbet oerhört väl och styrelsen är mycket glad över att ha lyckats rekrytera Hans-Erik till Skandia." Hans-Erik Andersson säger: "Skandia har, i likhet med många andra liv- och sparförsäkringsbolag, gått igenom en svår period, där marknadsläget tvingat fram både kortsiktiga anpassningar och långsiktiga förändringar av produktstruktur och affärsstrategier. I dag står Skandia i ett intressant och spännande läge som bjuder på stora utvecklingsmöjligheter." "Skandia verkar på en marknad med underliggande tillväxt och har såväl kompetens som produkter för att lyckas. Jag är övertygad om att vi kan erbjuda våra kunder de bästa lösningarna och bygga en lönsam rörelse för våra aktieägare." "Under en tid har jag haft möjlighet att möta styrelse, ledning och fackliga företrädare. Jag har också kunnat ta del av det arbete som gjorts i att gå igenom produkter, marknader och strategier. Allt detta har styrkt mig i att det finns en stark och sund kärna, framtidstro och en egen utvecklingskraft i Skandia. VDs uppdrag blir att åstadkomma en kraftsamling kring huvuduppdraget. Detta har varit utgångspunkten för mitt intresse. Jag har fått bekräftat att detta också är styrelsens och medarbetarnas ambition. Därmed finns såväl stödet som förutsättningarna för uppdraget. Jag ser fram emot att få ta mig an uppgiften." Hans-Erik Andersson tillträder sin befattning som VD i Skandia den 1 Januari 2004. Skandias styrelseordförande Bengt Braun bjuder in till informationsmöte idag den 14 november kl 10.00, plats Skandia, Sveavägen 44. För ytterligare information: Gunilla Svensson, Presschef, tel 08-788 25 00 eller 070- 575 75 78 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/14/20031114BIT00010/wkr0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se