Nominering till Skandias fullmäktige inleds idag

Idag inleds nomineringsperioden där de 1,4 miljoner kunderna i Skandias livbolag kan nominera kandidater till bolagets fullmäktige. Nomineringsperioden sträcker sig till 15 november.

– Jag hoppas att många kunder tar möjligheten att föreslå personer som de har förtroende för, så att vi får lika hög kvalitet på kandidaterna som i det tidigare fullmäktigevalet. Vi eftersträvar dessutom en mångsidig sammansättning av fullmäktige bland annat vad gäller kön, ålder och bakgrund, säger Bo Eklöf, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige.

Önskvärda egenskaper hos nominerade kandidater:

• Kunskap eller erfarenheter som bidrar till att stärka fullmäktige som helhet (olika bakgrund och kvalifikationer är alltså önskvärda)
  • Kompetens i frågor som rör företagsstyrning och riskhantering.
  • Oberoende i förhållande till Skandia och konkurrerande bolag.
  • God insikt i samhällsekonomi och särskilt om finansmarknaden är meriterande liksom förståelse för värdet av långsiktighet.
  • Andra meriter är erfarenheter från styrelsearbete och ledningsarbete.
  • Myndig och kund i Skandias livbolag.

Nomineringen kan ske på två sätt:

Nästa steg i processen är röstningsperioden som startar den 12 februari 2015. Då presenteras den grupp kandidater som valts ut av valberedningen. Kunderna väljer bland kandidaterna vilka sju personer som ska ingå i fullmäktige. Dessa tillträder vid stämman den 6 maj.

Fullmäktiges roll och sammansättning
Fullmäktige utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Det är styrelsen som löpande ansvarar för Skandias verksamhet och ekonomiska resultat samt hur förvaltningen och försäljningen utvecklas.

De sju ledamöter som varje år väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av en ledamot är möjligt. Avsikten är att fullmäktige vid de två kommande valen år 2015 och år 2016 kompletteras med sju ledamöter per gång, så att det år 2016 består av sammanlagt 21 ledamöter.

Nuvarande fullmäktigeledamöter är Nils Bacos, Magnus Dahlquist, Bo Eklöf, Sophie Nachemson-Ekwall, Karin Eliasson, Stefan Fölster, Stefan Johnsson, Kajsa Lindståhl, Elisabeth Nilsson samt Leif Victorin.

Bo Eklöf, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige, 072-735 89 00
Ann-Christin Pehrsson, chef för Skandias fullmäktiges kansli, 08-788 49 44
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press