Nu startar nominering till Skandias fullmäktige

Idag, den 17 september, startar nomineringsperioden där alla kunder i Skandias livbolag kan nominera kandidater till bolagets fullmäktige. Nomineringsperioden pågår fram till den 17 oktober.

– Ett väl sammansatt fullmäktige som bevakar styrelsens och ledningens arbete, är en förutsättning för att Skandia ska fortsätta att vara ett framgångsrikt livbolag och ge maximal avkastning till kunderna som också är ägare. Historiskt har vi haft en mycket hög kvalitet på kandidaterna till fullmäktige och även i år hoppas jag att kunderna bidrar med intressanta nomineringar, säger Sverker Lundkvist, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige.

Önskvärda egenskaper hos den kandidat som nomineras:

• Kunskap och erfarenhet inom försäkringsmarknaden
  • Kompetens i frågor som rör företagsstyrning och riskhantering
  • God insikt i samhällsekonomi och särskilt om finansmarknaden är meriterande, liksom förståelse för värdet av långsiktighet
  • Andra meriter är erfarenheter från styrelsearbete och ledningsarbete
  • Oberoende i förhållande till Skandia och konkurrerande bolag
  • Myndig och kund i Skandias livbolag

Nomineringen kan ske på två sätt:

• Via Skandias webbplats
  • Via telefon till kundservice 0771 – 27 17 00

Nästa steg i processen är röstningsperioden den 15 januari -15 februari 2019. Då presenteras de kandidater som valts ut av valberedningen och kunderna röstar fram de sju personer som ska ingå i fullmäktige. Dessa tillträder efter årsstämman den 8 maj 2019.

Skandias fullmäktiges roll och sammansättning

Fullmäktige, som består av totalt 21 personer, utövar ägarfunktionen i bolaget och utser bland annat Skandias styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Fullmäktige är Skandias högsta organ som tillsätter styrelsen och beslutar om ansvarsfrihet för densamma. Styrelsen ansvarar för den löpande verksamheten, det ekonomiska resultatet samt hur förvaltningen och försäljningen utvecklas. De sju fullmäktigeledamöter som varje år väljs av Skandias kunder, väljs för en treårsperiod och omval av en ledamot är möjligt.

Mer information om Skandias valberedning och fullmäktigeledamöter samt en presentation av redan invalda fullmäktigeledamöter finns på skandia.se.

Sverker Lundkvist, ordförande i valberedningen för Skandias fullmäktige, 070-994 46 03

Magdalena Wetterfors, ansvarig för Skandias fullmäktiges kansli, 076-130 28 58

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/press-media

Bli kund på: http://www.skandia.se