Ny hemsida visar upp Skandias historia

Centrum för Näringslivshistoria har utvecklat en hemsida som presenterar Skandias historia, från 1855 till idag, med hjälp av organisationens omfattande arkivmaterial. På www.skandiahistoria.se presenteras med tusentals bilder och en mängd filmer och artiklar den stundtals dramatiska historien om bank- och försäkringsbolaget som idag förvaltar nästan var tionde sparkrona i Sverige.

– Vår historia är viktig för oss, för våra kunder och faktiskt för resten av det svenska samhället. I över 150 år har Skandia varit en viktig del av svenskt näringsliv och nu får vi 1,2 miljoner ägare som vi vill involvera i att utforma de närmsta 150 åren. Därför har vi bett Centrum för Näringslivshistoria att plocka fram det bästa ur sina arkiv så att den som vill kan förstå hur vi kommit dit vi är idag och vad vi menar när vi säger att vi tänker längre, säger Sven Ljungberg, varumärkeschef Skandia.

Hemsidan berättar om alla de viktigaste händelserna i Skandias långa historia, från att bolaget 1855 bildades som Sveriges första försäkringsaktiebolag och lanserade Sveriges första livförsäkring, till 2000-talet och utvecklandet av Skandiamodellen, som består av verktyg och metoder som gör det möjligt för till exempel kommuner att beräkna kostnader för ett utanförskap. Självklart ingår berättelserna om turbulensen i början av 2000-talet, men även dramatik av äldre datum, från stadsbränder och jordbävningar till hur Sveriges då största försäkringsbolag Thule höll på att kollapsa men istället såldes till Skandia 1963.

− Vi är jätteglada att vi fått jobba med ett så spännande bolag som Skandia och är mycket nöjda med resultatet. Det här är ett effektivt och roligt sätt att presentera sin historia på, något vi hoppas att fler företag får upp ögonen för, säger Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria.

Webbplatsen har utvecklats tillsammans med webbyrån Sublime och designbyrån SomeGuys. Den är optimerad för både dator, läsplatta och mobil. Utöver det digra materialet innehåller den funktioner för användarna att lämna egna bidrag till Skandias historia.

www.skandiahistoria.se
Alexander Husebye, vd, Centrum för Näringslivshistoria, 08-634 99 14, 070-647 73 47
Sven Ljungberg, varumärkeschef Skandia, 08-788 42 97
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.