Ny mätmetod vinnare i Innovation Cup

Ny mätmetod vinnare i Innovation Cup Peter Enoksson, Patrick Griss och Göran Stemme vid Kungliga Tekniska Högskolan har utsetts till vinnare i Innovation Cup 2000. Vid en prisceremoni den 1 februari på Chalmers Tekniska Högskola mottog vinnarna priset på 100 000 kronor för sitt förslag "Micromachined Electrode for E.E.G. Measurement Applications". Denna nya elektrod innebär att EEG-mätning blir betydligt enklare och säkrare. Ett stort antal ytterst små nålar sticks snabbt genom det övre hudlagret på nedsövda patienter, vilket gör att deras hjärnaktivitet övervakas effektivt. Tanken är att metoden i ett första skede ska användas när anestesipatienter opereras. På sikt väntas produkten kunna få en stor marknad. Docent Peter Enoksson, doktorand Patrick Griss och professor Göran Stemme fick i höstas också 25 000 kronor i pris i östra regionfinalen av Innovation Cup. De har utvecklat den nya mättekniken i samband med den doktorsavhandling som schweizaren Patrick Griss nu lägger fram vid KTH. Innovation Cup är en stipendieverksamhet, som arrangeras av Dagens Industri och Skandia för studenter och personal vid de drygt 20 tekniska högskolorna i landet. Syftet är att gagna svensk industri genom att stimulera till nytänkande. Detta sker genom att belöna tekniska innovationer och nya affärsidéer, som gör det möjligt eller ökar sannolikheten för etablering eller utvidgning av industriell verksamhet i Sverige. Den totala prissumman är maximalt 300 000 kronor fördelat på regionala priser och ett pris på 100 000 kronor i riksfinalen. Tidigare vinnare av Innovation Cup har utvecklats till välkända börsnoterade bolag som exempelvis Array Printer, Optovent, Effnet och Pyrosequencing. Inbjudan till Innovation Cup 2001, som blir den sjuttonde i ordningen, går ut i april. Hedersomnämnande Samtidigt som vinnarna i Innovation Cup korades mottog Ulrika Johansson och Leif Marklund från Högskolan i Halmstad ett hedersomnämnande och 15 000 kronor för sin innovation Gad-Fly. Gad-Fly, vilken utvecklats som ett examensarbete, är en ny sorts broms för rullskridskoåkare. Med Gad-Fly får åkaren en stegvis bromsverkan som fungerar vid allt från mjuk inbromsning till tvärnit i en nödsituation. Ulrika Johansson och Leif Marklund delade också första pris på 10 000 kronor i södra regionfinalen av Innovation Cup. För ytterligare information: Jan Molin, direktör Skandia, tel 070-666 3219 Göran Stemme, professor, KTH, tel 08-790 7787 Birgitta Hammarström, presschef Skandia, tel 08-788 2755, 070-378 27 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00840/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00840/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se