Ny rapport: GIG-ekonomister riskerar förlora miljoner i pension

Stora yrkesgrupper inom GIG-ekonomin riskerar att förlora miljoner i pension. Anledningen är att nya anställningsformer och branscher ofta saknar tjänstepension. Det gör att pensionen blir betydligt lägre i jämförelse med traditionella anställningsformer. En jurist inom GIG-ekonomin riskerar exempelvis att förlora 3,7 miljoner kr i pension. En snickare behöver själv spara över 1500 kr varje månad för att nå samma pensionsnivå som en anställd med tjänstepension. Det visar pensionsbolaget Skandias nya rapport ”De bortglömda pensionsmiljonerna.”

Pensionsbolaget Skandia kan i sin nya rapport ”De bortglömda pensionsmiljonerna” redovisa hur nya anställningsformer påverkar den framtida pensionen för sex olika yrkesgrupper. Exempelvis förlorar jurister 3,7 miljoner kr på att inte ha tjänstepension och en IT-konsult förlorar 1,8 miljoner kr i pension. Det är flera stora yrkesgrupper som kan förlora miljonbelopp på att inte ha tjänstepension.

Under senaste åren har GIG-ekonomin, som är ett samlingsbegrepp för den flexibla arbetsmarknaden som växt fram under de senaste åren, fått stort genomslag på arbetsmarknaden. Såväl globalt som i Sverige. Studier visar att över 130 miljoner personen är verksamma inom GIG-ekonomin i USA och Europa. Gemensamt för de som arbetar i GIG-ekonomin i Sverige är att de ofta saknar tjänstepension.

- Den allmänna pensionen är låg och tjänstepensionen ökar därför i betydelse för framtida pensionärer. Vi vet dessutom att flera av de nya anställningsformerna saknar tjänstepension, vilket gör att man kan få en alltför låg pension att leva på. Vår rapport visar att flera yrkesgrupper måste spara tusentals kronor varje månad för att uppnå en rimlig pension, säger Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Krävs större eget ansvar

Skandias rapport visar att flera yrkesgrupper riskerar en låg pension av att vara anställd i GIG-ekonomin. Utan tjänstepension blir pensionen låg. Snickare får lägst pension i förhållande till sin slutlön. De får endast få ut 50,6% av slutlönen i pension. Det är en bra bit ifrån förväntningarna på en pension motsvarande 80 procent av slutlönen efter skatt, en pensionsnivå som många anser är rimlig och önskvärd.

-   Att det växer fram en ny arbetsmarknad är positivt. Det vi visar i rapporten är att tjänstepension inte alltid är självklart på arbetsmarknaden idag och då kan man gå miste om många miljoner kronor. Tillhör man gruppen som inte har tjänstepension krävs det att man tar eget ansvar genom att säkerställa det egna sparandet till pensionen. Man bör också känna till att man fortfarande kan göra avdrag för ett privat pensionssparande om man saknar tjänstepension, förklarar Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Rapporten i korthet:

• GIG-ekonomin är sprungen ur tre större makroekonomiska trender: Urbanisering, digitalisering och ett omfattande generationsskifte på arbetsmarknaden.
  • Rapporten har undersökt pensionen för sex yrkesgrupper som är verksamma i GIG-ekonomin. Flera yrkesgrupper riskerar förlora miljoner på att inte ha tjänstepension.
  • I kronor och ören förlorar jurister mest på den nya arbetsmarknaden. Snickare får lägst pension i förhållande till sin slutlön. Se ett urval av uträkningarna nedan:
Pension med tjänstepension hela livet Pension för anställd i Gig-ekonomin (ingen tjänstepension efter 41 års ålder) Behöver spara varje månad Total förlust i pension
Formgivare 37 531 kr  30 853 kr  3 840 kr 1 200 000 kr
Arkitekt 29 251 kr  25 548 kr  2 130 kr 670 000 kr
Jurist 65 807 kr  46 990 kr  10 800 kr 3 700 000 kr
It-konsult 44 600 kr  34 887 kr  5 550 kr 1 800 000 kr
Pr-konsult 30 590 kr  26 470 kr  2 380 kr 750 000 kr
Snickare 22 791 kr  20 153 kr  1 510 kr 460 000 kr

Presskontakt: Carl Lundborg, 070-660 42 82, 08-787 10 14
carl.lundborg@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Taggar: