Nya förutsättningar när stimulansfesten går mot sitt slut

Den globala konjunkturen blir allt starkare, räntorna är fortsatt låga globalt och bolagsvinsterna växer. Men 2018 kan bli året då förutsättningarna för såväl aktier som obligationer förändras, till följd av centralbankernas omläggning av penningpolitiken. Det skriver pensionsbolaget Skandia i årets första Placeringsutsikter.

Efter en närmast euforisk start på börsåret till har turbulensen återvänt på världens aktiemarknader. Bakgrunden är att den allt starkare konjunkturen innebär en ökad risk för inflation. Det har fått räntorna att stiga då marknaden väntar sig att centralbankerna kommer att fortsätta på den inslagna vägen med minskade stödköp och på sikt höjda räntor även utanför USA.

– Tidigare har börsoron ofta gällt konjunkturen eller vinsterna. Nu handlar det om att stimulansfesten lider mot sitt slut vilket innebär nya förutsättningar för aktier. Även om det dröjer innan räntorna är så höga att de knäcker tillväxten i ekonomin, så är börsen mer snabbfotad än så och som regel ligger den 6-12 månader före konjunkturen. Aktier kan gå bra även 2018 men jag tror att man ska ställa in sig på mer turbulens framöver, säger Maria Landeborn, sparekonom på Skandia.

I USA har 10-årsräntan på kort tid klättrat upp emot 3 procent, och det tar udden av ett av de vanligaste argumenten som brukar användas för att motivera de höga värderingarna på börsen – att det inte finns något alternativ till aktier.

”Långsiktigt” är längre än vanligt

I Placeringsutsikter konstateras att givet den historiskt långa börsuppgången, den utdragna konjunkturcykeln och de höga värderingarna, är det viktigare än någonsin att vara långsiktig. Det är inte rätt tillfälle att öka risken, utan snarare att fundera över vilken risk man vill ha i sitt sparande. Det handlar både om att inte förlusten ska bli större än man kan acceptera om börsen vänder ner, men också om att ha torrt krut i bössan om det uppstår ett köpläge till följd av en rekyl eller större börsnedgång.

– Ofta sägs det att den som har en sparhorisont på fem år kan ha större delen av sitt kapital placerat i aktier. Givet förutsättningarna tror jag att man ska ha en längre placeringshorisont än så om man har en väldigt hög aktieandel idag. Att sikta på 10 år tror jag är klokt, säger Maria Landeborn.

Bästa aktiemarknaderna på lång sikt

Högst långsiktig potential ser Skandia i Japan och tillväxtmarknaden Asien, som bör ha en övervikt i portföljen. När världens börser är dyra är japanska aktier fortfarande attraktivt prissatta. Vinsterna växer och investeringarna ökar tvåsiffrigt vilket höjer produktiviteten på sikt. Under premiärminister Abe har också bolagsstyrningen blivit mer aktieägarvänlig. Även tillväxtmarknaden Asien är rimligt värderad, samtidigt som den långsiktiga potentialen bedöms vara mycket god tack vare hög tillväxt och demografiska trender. För Sverige och Europa är utsikterna mer blandade.

Skandias Värdemätare

Skandias Värdemätare visar vilka marknader Skandia anser bör ha en över–, under– och neutral vikt i en långsiktig aktieportfölj. Värdemätaren bygger på en samlad bedömning av vinsttillväxt, värderingar och trend, samt en kvalitativ utvärdering av förutsättningarna på respektive marknad.

Övervikt

Japan och Pacific
Asien

Neutral