Skandia fördubblar försäljningen i USA

Skandia fördubblar försäljningen i USA till 10 miljarder dollar Skandias försäljning i USA under 1999 blir över USD 10 miljarder (ca SEK 85 miljarder), en ökning på över 100 procent. American Skandia är ett av de ledande bolagen i USA för sparprodukter sålda genom oberoende mäklare. Totalt förvaltar American Skandia nu över USD 34 miljarder. Den allra största försäljningstillväxten sker inom mutual funds (rena fondprodukter) som ökar med 333 procent sedan 1998 till USD 3,3 miljarder. Variable Annuities (individuella fondförsäkringar), som är Skandias största produkt, redovisar en 63-procentig ökning under 1999, USD 6,8 miljarder i försäljning. I försäljningssiffran ingår även två andra produktgrupper: grupplivförsäkringar till företag och variable life (individuella livförsäkringar). "Det är synnerligen uppmuntrande att se hur engagerade människor med ett kvalificerat affärskoncept har lyckats på världens mest konkurrensutsatta långsiktiga sparmarknad", säger American Skandias VD Jan R Carendi. Wade Dokken, chief operating officer i American Skandia, anser att framgången bland annat ligger i att bolaget handplockar sina samarbetspartner: "Vi samarbetar med 23 utvalda investerare. Exempelvis redovisar 86 procent av American Skandias portföljer bättre avkastning än andra jämförbara portföljer, 50 procent av bolagets portföljer uppnådde en avkastning på över 25 procent medan 38 procent visar över 50 procents avkastning", konstaterar han. För ytterligare information: Wade Dokken, Chief Operating Officer American Skandia, tel +1-203-926 18 88 Harry Vos, koncernkontroller Skandia, tel 08-788 36 43 Birgitta Hammarström, presschef Skandia, tel 08-788 27 55 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/10/20000110BIT00030/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se