• Skandia/

Skandia första kvartalet 2016: God avkastning för alternativa investeringar kompenserar för nedgång i börsportföljen

Första kvartalet 2016 präglades av oro på de finansiella marknaderna, och totalavkastningen i den traditionella livportföljen uppgick till -0,2 procent under perioden. Återbäringsräntan justerades under perioden och uppgår nu till 4 procent.

De finansiella marknaderna präglades av en hög volatilitet under årets första kvartal. Först genom en allmän motvilja att ta risk på grund av osäkerhet om konjunkturutvecklingen och sedan genom oro för läget på kreditmarknaden. Från mitten av februari har dock en gradvis återhämtning skett i takt med att det har kommit mer positiva ekonomiska signaler, framförallt från USA, och att det skett en stabilisering på de konjunkturkänsliga råvarumarknaderna.

– Att totalavkastningen under kvartalet summerar till i stort sett noll förklaras av att nedgången för vår börsportfölj under kvartalet nästan fullt ut balanserades upp av en positiv avkastning från våra räntebärande och alternativa investeringar. Särskilt våra reala tillgångar som realobligationer, fastigheter och investeringar i infrastruktur har avkastat väl under årets första kvartal, säger Hans Sterte, chef för Skandias kapitalförvaltning.

I februari månad sänktes återbäringsräntan från 5 till 4 procent.

– Från att ha legat på mycket höga återbäringsnivåer ser vi nu en återgång till en mer normal nivå. 4 procent i återbäring är fortfarande ett konkurrenskraftigt erbjudande för ett sparande med garanti i ett läge med låga räntor, säger Frans Lindelöw, Skandias koncernchef.

Det låga ränteläget som råder kommer att innebära utmaningar när det kommer till att skapa god avkastning framöver.

– Hela branschen brottas med det låga ränteläget. Men Skandia är väl förberett och har en viktad portfölj som har förutsättningar att leverera avkastning i en lågräntemiljö, säger Frans Lindelöw.

Verksamhetsrapport
Under första kvartalet har Skandia fattat beslut om att gå vidare med verksamheten i Vilnius, som hanterar affärsstöd och försäkringsadministration. Det är ett led i arbetet med kostnadsbesparingar inom koncernen.

– Skandia ska drivas lika kostnadseffektivt som ett börsnoterat bolag. Under 2016 är målet att spara 100 miljoner genom effektiviseringar. Ett effektivt Skandia ger förutsättningar att möta digitalisering och omvärldsförändringar på bästa sätt, säger Frans Lindelöw.

Nyckeltal för Skandia, första kvartalet 2016 (motsvarande period 2015 inom parantes):

• Totalavkastningen för traditionell förvaltning uppgick till -0,2 (7,2) procent under året. Femårsgenomsnittet uppgick till 7,1 procent.
  • Koncernens förvaltade kapital uppgick till 563 miljarder kronor, jämfört med 571 miljarder vid årsskiftet. Den svenska, traditionella portföljen stod för 381 miljarder kronor och svensk fond- och depåförsäkring för 140 miljarder kronor.
  • Koncernens utlåning uppgick till 48,1 miljarder kronor, jämfört med 46,6 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden uppgick till 160 jämfört med 167 procent vid årsskiftet och den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 105 jämfört med 106 procent vid årsskiftet.
  • Inbetalda premier uppgick till 8 558 (11 802) miljoner kronor för koncernen varav inbetalda premier för traditionell förvaltning på den svenska marknaden uppgick till 4 666 (6 654) miljoner kronor.
  • Den viktade nyförsäljningen för sparförsäkringar på den svenska marknaden uppgick till 961
    (1 328) miljoner kronor, varav försäljningen av traditionellt förvaltad försäkring stod för 641 (920) miljoner kronor och försäljningen av fond-och depåförsäkring för 320 (408) miljoner kronor.

Förklaringar till några facktermer
Solvensgraden är ett mått på ett bolags förmåga att infria de löften det har gett till sina kunder inom traditionell förvaltning, och visar värdet på bolagets totala tillgångar jämfört med värdet av det som man har lovat sina kunder i form av framtida garanterade utbetalningar.

Kollektiv konsolideringsgrad är ett mått som visar relationen mellan värdet av tillgångarna och kundernas samlade försäkringskapital inom traditionell förvaltning.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Frans Lindelöw, Skandias koncernchef, 08-788 10 20

Pontus Haag, Informationsansvarig Skandia, 08-788 47 12

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se