Skandia höjer återbäringsräntan till 8 procent

Från och med den 1 juli 2014 höjer Skandia den ordinarie återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital från nuvarande 6 procent till 8 procent.

– Jag är glad över att vår allvädersportfölj levererar ett så starkt resultat att vi kan höja återbäringsräntan till 8 procent, framförallt i en period med mycket låga räntor och låg inflation. Det visar att det går att kombinera långsiktig stabilitet och trygghet med riktigt god avkastning, säger Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef.

Fakta om traditionell förvaltning i Skandia

• Traditionell förvaltning innebär att kunden ger Skandia förtroendet att placera sparkapitalet.
  • Kapitalet placeras i en rad olika tillgångar, för att sprida riskerna och ge högre avkastningspotential. I portföljen finns en väl avvägd mix av bland annat räntebärande papper, noterade och onoterade aktier, fastigheter, råvaror och infrastruktur.
  • Avkastningen fördelas ut till kunderna löpande genom återbäringsräntan, men den fördelningen är inte garanterad.
  • Garantiräntan, som används för att beräkna premier och garanterade förmåner, är för närvarande 1,25 procent före avdrag för skatt och avgifter (gäller ej produkten GarantiPension Plus, som har en annan form av garanti).
  • När kunden sedan går i pension, utbetalas eventuell återbäring tillsammans med utbetalningarna av garanterad förmån.
  • Skandias genomsnittliga återbäringsränta de senaste 15 åren uppgår till 5,5 procent före avdrag för skatt och avgifter.
  • Avkastningen under årets första fem månader (till och med maj) uppgick till 5,7 procent.
  • Solvensgraden, det vill säga bolagets tillgångar i förhållande till de garanterade åtagandena gentemot försäkringstagarna, uppgick den 31 maj till 163 procent, vilket innebär att bolaget har en mycket god finansiell ställning.
  • Den kollektiva konsolideringsgraden, ett mått som visar relationen mellan Skandias tillgångar och värdet av kundernas samlade försäkringskapital, uppgick den 31 maj till 114 procent.
  • Skandia förvaltar cirka 330 miljarder kronor i traditionell förvaltning åt 1,4 miljoner kunder.

Bengt-Åke Fagerman, Skandias koncernchef, 08-788 21 50
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 480 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se