Skandia i samarbete med Morgan Stanley Dean Witter

SKANDIA I SAMARBETE MED MORGAN STANLEY DEAN WITTER Skandias dotterbolag American Skandia, en av USA:s ledande distributörer av mutual funds, har tecknat ett försäljningsavtal med Morgan Stanley Dean Witters mäklarfirma. Avtalet innebär att Morgan Stanley Dean Witter kommer att sälja American Skandias innovativa mutual fund-produkter. Morgan Stanley Dean Witter har 12 674 finansiella rådgivare och 550 kontor i 25 länder runtom i världen. Antalet kunder är cirka 4,5 miljoner med totala tillgångar om 583 miljarder USD. American Skandia Advisor Funds, som introducerades i juli 1997, är de snabbast växande fonderna i den amerikanska mutual fund-marknadens historia, enligt uppgifter från Financial Research Corporation. De 17 fonderna hade totala tillgångar om närmare 5 miljarder USD i slutet av 1999. "Vi är mycket glada över att få samarbeta med ett bolag som är så högt uppskattat av investerarna", säger Wade Dokken, Chief Operating Officer i American Skandia. "Det är också en betydelsefull bekräftelse på vårt affärskoncept. Morgan Stanley Dean Witters goda renommé, deras distributionskanaler och den kundbas de tillför American Skandia kommer utan tvekan att bidra starkt till den fortsatta tillväxten av våra Advisor Funds i framtiden." För eventuella frågor, kontakta: Harry Vos, Chef Investor Relations, 08-788 36 43 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00110/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00110/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se