Skandia Idéer för livet delar ut personligt stipendium till Sonia Sherefay

Skandia Idéer för livet delade på tisdagen ut ett personligt stipendium till folkbildaren Sonia Sherefay på 20 000 kronor.

Sedan mer än 15 år tillbaka arbetar Sonia Sherefay som integrationskonsult och folkbildare. Hon har tidigare bland annat fått Stockholms Stads integrationspris "Nelson Mandela" 1999 och blivit korad till Årets Folkbildare 2002. Sonia har en bred erfarenhet av att informera om livet i exil, segregation, utanförskap, integration och gemenskap samt om barns och ungas uppväxtvillkor.

Stiftelsen Idéer för livet har stöttat flera projekt som Sonia har genomfört, bland annat boken "Barnen i våra hjärtan". Nu har Sonia skrivit en ny bok som stiftelsen Skandia Idéer för livet stöttat med 30 000 kronor. Boken heter "Föräldrar i det mångkulturella Sverige - Utmaningar och möjligheter" och releasefesten hölls i Skandias lokaler under tisdagskvällen.

Sonia Sherefay berättar om sitt arbete:

– Vi måste våga lära känna varandras olikheter för att kunna förstå varandra. På så sätt kan vi hjälpa våra barn att känna sig hemma i flera kulturer. För att nå dit måste vi samarbeta med skol- och förskolepersonal. Tillsammans kan vi bekräfta våra barn för det de är och få dem att hitta en plats i det nya samhället.

Niklas Birgetz, chef på Skandia Idéer för livet säger:

– Sonia är en person som verkligen brinner för det hon gör. Vi anser att hon genom sitt drivande arbete kan förändra för tusentals barn och ungdomar som lever i det mångkulturella Sverige, och hon bidrar också med en enorm kunskap till deras föräldrar.

Skandias stiftelse Idéer för livet

Skandias stiftelse Idéer för livet arbetar förebyggande genom att stärka och stödja barn och ungdomar. Flera gånger om året delar den fristående stiftelsen Idéer för livet ut stipendier till skolor, organisationer och föreningar. Stipendier ges till projekt för barn och ungdomar i Sverige inom det sociala området. Det kan betyda oerhört mycket för en förening eller ett projekt att bli bekräftat för sina idéer och sitt goda arbete. Stiftelsens ambition är att hellre stödja många mindre projekt än några få stora – att vara en hjälpande hand snarare än att stödja ett helt projekt eller en hel verksamhet. Sedan starten 1987 har stiftelsen stöttat tusentals olika barn och ungdomsprojekt. Idéer för livet har hittills delat ut 40 miljoner kr till 2800 projekt.

Sonia Sherefay, www.sherefay.se: 070-689 05 88
Niklas Birgetz, chef Skandia Idéer för livet: 070 6374785

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.