Skandia Investment investerar i MA-system

Skandia Investment investerar 75 miljoner i Lundaföretaget MA-system MA-system AB i Lund har fått en ny delägare. Skandia Investment investerar 75 Mkr i MA-system genom en riktad nyemission. MA-system verkar på marknaden för logistik och Supply Chain Execution (SCE), där de främsta drivkrafterna utgörs av Internet, e-commerce och business-to-business. Företaget erbjuder konsult-tjänster samt programvaror för logistik till kunder med höga krav. Systemen finns runt om i världen hos företag som ABB, Ericsson, HM, Ikea, Volvo, SAAB, Pripps- Ringnes och SKF. SCE innebär att man utför och kontrollerar ett företags in- och utleveranser. Med MA-systems produkt PipeChain kan man informationsmässigt knyta ihop ett nätverk av företag för att få full kontroll över varuflödet. Systemet utnyttjar Internet som kommunikationskanal och är byggt i JAVA. Med lagersystemet Astro styr man i realtid arbetet i sitt lager. Tillsammans utgör PipeChain och Astro en effektiv logistisk plattform. Planerad börsintroduktion Genom överenskommelsen erhåller MA-system 75 miljoner till företaget. Pengarna kommer att finansiera den fortsatta expansionen av MA-system. På sikt planerar bolaget en börsintroduktion. Handelsbanken Markets är MA- systems finansiella rådgivare. - Nu får vi en sund ekonomisk bas som främjar vår långsiktiga verksamhet, konstaterar MA-systems VD Per Grettve. Det innebär att vi kan satsa ännu mer på utveckling av våra befintliga system, samtidigt som vi har större resurser för internationell marknadsföring. - MA-system har ett intressant produktprogram som tillsammans med det här betydande kapital-tillskottet gör dem väl positionerade för en spännande internationell expansion, förklarar Skandia Investments VD Christer Dahlström. Fakta om företagen MA-system grundades av Per Grettve 1976 och har idag 120 anställda och en omsättning på 120 miljoner. Företaget består av tre samverkande företag. MA-system CiL (Consul-tants in Logistics) är konsulter inom logistik. MA- system Control är en av Skandinaviens ledande aktörer inom Warehouse Management System. MA-system Utbildning genomför olika utbildningar i syfte att effektivisera och säkra materialhanteringen. Skandia Investment är ett riskkapitalbolag som investerar i nordiska tillväxtföretag med börsambitioner. Bakom företaget finns Skandia, 4:e AP- fonden, Handelsbanken Liv, ICA och Orkla. Det totala kapitalet uppgår till 1 miljard svenska kronor. Skandia Investment har sedan starten 1983 genomfört närmare 80 investeringar i onoterade företag och fört över 20 till börsen. För ytterligare information, vänligen kontakta: Per Grettve, VD MA-system, 046-32 90 03 eller 0709-32 90 03 Christer Dahlström, VD Skandia Investment, 08-459 67 61 eller 0708-24 71 09 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00790/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se