Skandia Investment investerar i MA-system

Skandia Investment investerar 75 miljoner i Lundaföretaget MA-system MA-system AB i Lund har fått en ny delägare. Skandia Investment investerar 75 Mkr i MA-system genom en riktad nyemission. MA-system verkar på marknaden för logistik och Supply Chain Execution (SCE), där de främsta drivkrafterna utgörs av Internet, e-commerce och business-to-business. Företaget erbjuder konsult-tjänster samt programvaror för logistik till kunder med höga krav. Systemen finns runt om i världen hos företag som ABB, Ericsson, HM, Ikea, Volvo, SAAB, Pripps- Ringnes och SKF. SCE innebär att man utför och kontrollerar ett företags in- och utleveranser. Med MA-systems produkt PipeChain kan man informationsmässigt knyta ihop ett nätverk av företag för att få full kontroll över varuflödet. Systemet utnyttjar Internet som kommunikationskanal och är byggt i JAVA. Med lagersystemet Astro styr man i realtid arbetet i sitt lager. Tillsammans utgör PipeChain och Astro en effektiv logistisk plattform. Planerad börsintroduktion Genom överenskommelsen erhåller MA-system 75 miljoner till företaget. Pengarna kommer att finansiera den fortsatta expansionen av MA-system. På sikt planerar bolaget en börsintroduktion. Handelsbanken Markets är MA- systems finansiella rådgivare. - Nu får vi en sund ekonomisk bas som främjar vår långsiktiga verksamhet, konstaterar MA-systems VD Per Grettve. Det innebär att vi kan satsa ännu mer på utveckling av våra befintliga system, samtidigt som vi har större resurser för internationell marknadsföring. - MA-system har ett intressant produktprogram som tillsammans med det här betydande kapital-tillskottet gör dem väl positionerade för en spännande internationell expansion, förklarar Skandia Investments VD Christer Dahlström. Fakta om företagen MA-system grundades av Per Grettve 1976 och har idag 120 anställda och en omsättning på 120 miljoner. Företaget består av tre samverkande företag. MA-system CiL (Consul-tants in Logistics) är konsulter inom logistik. MA- system Control är en av Skandinaviens ledande aktörer inom Warehouse Management System. MA-system Utbildning genomför olika utbildningar i syfte att effektivisera och säkra materialhanteringen. Skandia Investment är ett riskkapitalbolag som investerar i nordiska tillväxtföretag med börsambitioner. Bakom företaget finns Skandia, 4:e AP- fonden, Handelsbanken Liv, ICA och Orkla. Det totala kapitalet uppgår till 1 miljard svenska kronor. Skandia Investment har sedan starten 1983 genomfört närmare 80 investeringar i onoterade företag och fört över 20 till börsen. För ytterligare information, vänligen kontakta: Per Grettve, VD MA-system, 046-32 90 03 eller 0709-32 90 03 Christer Dahlström, VD Skandia Investment, 08-459 67 61 eller 0708-24 71 09 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/17/20000117BIT00790/bit0002.pdf

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se