Skandia justerar sjukförsäkringspremierna

Skandia kommer att genomföra flera ändringar som kraftigt sänker premierna för de allra flesta företagskunder med sjukförsäkring. Ett systematiskt arbete för att förebygga ohälsa och en mycket framgångsrik kapitalförvaltning ligger till grund för överskottet som nu delas ut till kunderna.

– Att kunna meddela sänkta kostnader för vår sjukförsäkring i en tid då sjukförsäkring mest diskuteras i termer av skenande kostnader är glädjade, säger Jan Karlsson, chef för Risk och Hälsa på Skandia. Vi har länge jobbat strategiskt med att förebygga ohälsa och sjukdom och det är delvis detta som ger resultat nu.

Den absoluta majoriteten av alla kunder får en sänkning, men det finns också exempel på företag där justeringarna resulterar i en höjning.

– Det är rimligt att de kunder som har sänkt sina sjuktal ska få betala en lägre premie för sjukförsäkring än de med sämre resultat. Skandias ambition är att ge kunderna en möjlighet att långsiktigt påverka prissättningen genom att aktivt arbeta för ett hälsosamt arbetsliv. Alla tjänar på det. Företag vars skadekostnader minskar får billigare premie. Skandia behöver inte betala ut sjukersättning och framförallt, en stor mängd anställda undviker att bli sjukskrivna. Det finns givetvis också en stor samhällsvinst i detta, säger Jan Karlsson.

Premieförändringarna i korthet
• ”Normalpremien” sänks med 25 % för alla män, eftersom skadekostnaderna har minskat. Premien för kvinnor ligger på rätt nivå och förändras därför inte.
• Vi inför enhetlig prissättning i premiebefrielseförsäkringen (tidigare var det olika nivåer för dem över respektive under 40 år).
• Det överskott som byggts upp tack vare minskade skadekostnader kommer våra kunder till godo i form av rabatterade premier. Ju längre du har varit kund, desto högre rabatt – ända upp till 75 %.
• För företag som har differentierad premie justeras även premien utifrån sjuktalen i företaget de senaste tre åren.

Jan Karlsson, chef Risk & Hälsa, Skandia, 08-788 17 75
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se