Skandia lägger bud på Bankhall

Skandia lägger bud på Bankhall Skandia har lagt ett bud på det brittiska företaget Lynx Group plc. och dess dotterbolag Bankhall, vars styrelse rekommenderar aktieägarna att acceptera budet. Bankhall är den största leverantören av tjänster till oberoende finansiella rådgivare (Independent Financial Advisors, IFA) i Storbritannien. Dessa rådgivare står för över 60 procent av försäljningen av långsiktiga sparprodukter i Storbritannien. Lynx Group plc. tillhandahåller IT-tjänster till företag inom den finansiella tjänstesektorn. Budet ligger på GBP 1,20 per aktie, vilket ger Lynx Group plc. ett värde på GBP 210 miljoner (ca SEK 3,2 miljarder). Enligt överenskommelsen ska därefter Lynx Group plc. IT köpas tillbaka för GBP 60 miljoner av sin ledning genom en sk management buy out. Skandias avsikt med köpet av Lynx Group plc. är att ta över Bankhall och fortsätta strategin att både bredda och ge mer kvalificerat stöd till de finansiella rådgivarna i Storbritannien. De ledande befattningshavarna kvarstår i Bankhall och ska äga 14 procent av aktierna. Alan Wilson, chef över Skandias verksamhet i Storbritannien och vice VD i Skandia, säger i en kommentar: "Detta förvärv ligger helt i linje med Skandias globala strategi att utöka och fördjupa vårt samarbete med de finansiella rådgivarna. Allt fler konsumenter behöver och vill ha finansiell rådgivning. Köpet av Bankhall kommer att förstärka Skandias möjligheter att utveckla och leverera nya tjänster på denna expanderande marknad. Skandia går härmed en spännande framtid till mötes som en av Storbritanniens ledande företag inom långsiktigt sparande." Bankhall är Storbritanniens ledande leverantör av tjänster till de finansiella rådgivarna, IFA, med en omsättning år 2001 på GBP 63,2 miljoner. Företaget samarbetar med mer än 4 500 oberoende rådgivare, verksamma i ca 2 000 företag och visar ett resultat för år 2001 på GBP 7,8 miljoner. För ytterligare information: Ulf Spång, förste vice VD Skandia, tel. 08- 788 25 00 Alan Wilson, vice VD Skandia, tel. +44-2380 33 44 11 Harry Vos, chef Investor Relations Skandia, tel 08-788 25 00 Välkommen att lyssna på en internationell telefonkonferens: 10.30 UK tid 11.30 CET Ring +44-20-8781 0562 eller +44-20-8781 0563 och begär att bli kopplad till Skandias telefonkonferens. Var vänlig och använd ett tyst rum. En presentation kommer att finnas tillgänglig på http://www.skandia.com och http://www.skandia.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00030/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00030/bit0002.pdf

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på cirka 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se